Przemysław Budkowski, były, wieloletni prezes Grupy Allegro, znów staje na czele internetowej platformy handlowej, tym razem… własnej i dostosowanej do transakcji B2B. Przy wsparciu m.in. Tomasza Nowaka i Sebastiana Pietrowskiego, również przez kilka lat związanych z Allegro, oraz Piotra Nowjalisa, byłego dyrektora finansowego spółki CCC, uruchomił MerXu. Menedżerowie liczą, że do korzystania z niej przekonają firmy z Europy Środkowo-Wschodniej. Sprzyja temu pandemia COVID-19, która niemal z dnia na dzień zmusiła firmy do ograniczenia tradycyjnych form kontaktu z kontrahentami i przeniesienia procesów, w tym sprzedażowych i zakupowych, do internetu.

Sfinansować rozwój MerXu pomogą zagraniczni inwestorzy. W wizję rynkowego sukcesu projektu i menedżerskie doświadczenie założycieli zainwestowały dwa fundusze venture capital - amerykański Accel, który w portfelu ma m.in. udziały w Facebooku, Slacku, Dropboksie i Spotify’u, oraz berliński Point Nine Capital, wspierający Zendesk, Revoluta i rodzime Brainly.
Globalnie kontra lokalnie
Sam koncept marketplace’u dla handlu B2B nie jest nowy. MerXu o użytkowników będzie konkurować m.in. z gigantycznym Alibabą i małymi lokalnymi platformami, z czego prezes Przemysław Budkowski, doskonale zdaje sobie sprawę. Jego zdaniem, rynkowi rywale mają jednak pewne ograniczenia.
- Alibaba wywodzi się z Chin i obsługuje głównie transakcje międzynarodowych przedsiębiorców z firmami chińskimi. Na rynku amerykańskim platforma jest aktywna od niedawna. Podobnie w Europie. My wierzymy w wyjątkowy potencjał naszego regionu. Z MerXu wystartowaliśmy w Polsce, Czechach, na Słowacji, Litwie i w Estonii, gdzie umiejscowiliśmy już reprezentujące nas zespoły. Działamy w regionie, który dobrze znamy – wyjaśnia Przemysław Budkowski.
Na MerXu można handlować towarami z kategorii niekonsumpcyjnych, takich jak chemia, budownictwo, elektrotechnika, instalacje, produkty przemysłowe itp. Platforma łączy producentów, hurtowników i dystrybutorów.
Start platformy handlowej
MerXu przeszło testy z udziałem zamkniętej grupy przedsiębiorstw. Teraz szeroko udostępniło owoce wielomiesięcznej pracę i otwiera się na kolejnych użytkowników. Chce szybko zwiększyć skalę działania. Przemysław Budkowski szacuje, że warunkiem faktycznego usprawnienia procesów zakupowych jest przechodzenie przez platformę ponad 10 proc. transakcji B2B dokonywanych na rynku w poszczególnych sektorach.
- Startujemy w pięciu krajach jednocześnie właśnie po to, aby szybko zbudować dużą skalę – zaznacza prezes MerXu.
W najbliższym czasie spółka skupi się także na rozwoju funkcjonalności platformy. W pierwszym etapie użytkownicy będą mogli korzystać z niej bezpłatnie, dopiero w kolejnej fazie pojawią się mechanizmy, które pozwolą właścicielom MerXu zarabiać.
Poznaj program konferencji "Analiza i narzędzia w sprzedaży" 14 stycznia 2020, Online >>

Szybki rozwój marketplace’ów przyciąga uwagę funduszy venture capital z Polski i zagranicy - Market One Capital jest tego idealnym przykładem. Najbardziej gorącą kategorią jest obecnie B2B. W porównaniu z B2C jest wciąż mało zagospodarowana, w niektórych niszach wręcz nietknięta. Sądzę, że w długiej perspektywie niemal każda kategoria biznesu będzie miała własny marketplace lub inną platformę pośredniczącą we współpracy i transakcjach.