BZ WBK zmieni szyld za 70 mln zł

Bank Zachodni WBK we wrześniu przyjmie nazwę swojego hiszpańskiego właściciela. Rebranding ma być ekspresowy, ale za to bardzo głośny.

Na początku września rusza prawny i operacyjny rebranding Banku Zachodniego WBK, który zmienia nazwę na Santander Bank Polska. W pierwszy piątek miesiąca w mediach pojawią się spoty reklamowe, które będą emitowane do końca roku. Na sobotę i niedzielę (8 i 9 września) zaplanowano zmiany systemowe. W poniedziałek obudzimy się w nowej rzeczywistości — po „Bezecie” zostaną tylko wspomnienia. Jak podkreśla Michał Gajewski, prezes (jeszcze) BZ WBK, zmiany przeprowadzone w rekordowym tempie to precedens w Polsce.

Zobacz więcej

Przygotowania do optymalizacji Połączenie BZ WBK i Deutsche Banku Polska spowoduje zamknięcie oddziałów i zwolnienia pracowników. Prezes Michał Gajewski deklaruje, że nie będą to znaczące redukcje i obejmą obie instytucje. Fot. Marek Wiśniewski

Zmiana marki to wydatek rzędu 60-70 mln zł. Kwota nie odbiega od średniej rynkowej i, zgodnie z deklaracją Michała Gajewskiego, w całości zostanie uwzględniona w tegorocznym bilansie.

Zdaniem analityka, inwestycja nie przyniesie wymiernych korzyści trzeciemu bankowi w Polsce.

— Nie widzę potrzeby zmiany nazwy. BZ WBK jest głęboko zakorzeniony w świadomości Polaków, a Santander nie ma u nas silnej pozycji. Jeśli już taki zabieg był konieczny, uważam, że lepiej byłoby pójść z duchem czasu i postawić na bardziej oryginalny i świeży brand — mówi Marcin Materna, dyrektor departamentu analiz Millennium.

Profity z rebrandingu czerpał będzie natomiast hiszpański właściciel, który jeszcze bardziej zaznaczy swoją obecność nad Wisłą. Dziś Santander jest widoczny na szyldach niewielkiego konsumenckiego banku (153 placówki), który pozostanie odrębnym bytem. Przynajmniej na razie.

— Po co psuć coś, co działa? — pyta Michał Gajewski. Santander Bank Polska będzie odróżniał się od Santander Consumer Banku kolorami. Ten pierwszy będzie bardziej czerwony, a drugi — bardziej biały. Dla 6,5 mln klientów, których obsługują oba banki, kolorystyczny manewr może nie być wystarczająco dobrym drogowskazem.

— Różnica będzie wyraźna. Nad naszymi placówkami zawisną czerwone szyldy z białymi napisami, a nad oddziałami Santander Consumer Banku — szyldy białe z czerwonymi napisami. Nie wzbudziło to wątpliwości regulatora — twierdzi Michał Gajewski, który jest przekonany, że zmiana marki umocni jego bank na arenie międzynarodowej i będzie kojarzyła się z nowoczesnością, pomimo 160-letniej tradycji Santandera.

Na sprzedaż jest jeszcze czerwono-biały Eurobank, który kolorystycznie idealnie wpasowuje się preferencje Santandera. Jak donosił Reuters pod koniec czerwca, Hiszpanie są na liście potencjalnych nabywców. Jednak Michał Gajewski zapytany o potencjalną fuzję stanowczo odmawia komentarza.

Na czwarty kwartał zaplanowano również ekspresową migrację 380 tys. klientów Deutsche Banku Polska, przejętego w grudniu 2017 r. przez Santandera. Operacja zostanie przeprowadzona w jeden weekend.  Oba banki przez kilka ostatnich miesięcy przygotowywały się do niej. Model właśnie zaakceptował nadzorca.

168,5 mld zł Tyle warte są aktywa BZ WBK, co daje mu trzecie miejsce w sektorze bankowym (12-proc. wzrost r/r).

1,1 mld zł Taki zysk netto odnotował BZ WBK w I półroczu 2018 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / BZ WBK zmieni szyld za 70 mln zł