Cała nadzieja w eksporcie

Mikro- i małe firmy walczą z presją na obniżanie cen i spadkiem popytu na rynku krajowym. Lepiej jest w handlu za granicą.

Drugie półrocze 2015 r. dla mikro- i małych firm nie było tak proste, jak oczekiwały, ale pierwsza połowa tego roku rysuje się w bardziej jasnych kolorach — wynika z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net, przeprowadzonego na próbie 1096 mikro- i małych przedsiębiorców. Większość badanych przedsiębiorców oczekuje stabilizacji swojej sytuacji, pomimo silnej presji cenowej oraz ograniczonego popytu. Szanse na rozwój widzą oni m.in. w rozwoju eksportu — na rynku krajowym spodziewają się bowiem dalszej presji na obniżanie cen i spadku popytu. Jednak firmy działające za granicą w większości oczekują wzrostu sprzedaży. Przedsiębiorcy chcą walczyć z konkurencją, przede wszystkim uatrakcyjniając swoją ofertę, dzięki wprowadzaniu nowych produktów i usług. Rzadziej niż w poprzednich edycjach badania deklarowali wykorzystywanie nowych form promocji, zyskało natomiast zatrudnianie nowych pracowników oraz wykwalifikowanych specjalistów. Firmy mniejszą wagę niż wcześniej przykładajątakże do inwestycji w zakup nowych maszyn czy urządzeń, wprowadzania nowych metod produkcji czy dywersyfikacji rynku zbytu, np. poprzez zmianę lokalizacji albo objęcie większego zakresu terytorialnego. Ankietowani nie spodziewają się jednak, że wspomniane działania przełożą się znacząco na ich sytuację finansową. Wprawdzie najliczniejsza grupa przedsiębiorców (46,6 proc.) oczekuje, że pozostanie ona bez zmian, jednak wśród pozostałych częściej przewiduje się jej pogorszenie (31,1 proc.) niż poprawę (22,3 proc.). © Ⓟ

71,8 proc. Tyle firm deklaruje, że chce budować przewagę konkurencyjną, wprowadzając nowe usługi lub produkty…

47,3proc. ...a tyle chce wykorzystać nowe formy promocji lub reklamy.

10,3 proc. Tylko tyle firm chce walczyć z konkurencją, obniżając ceny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Cała nadzieja w eksporcie