Gigant IT zamierza powalczyć o kontrakty od ubezpieczycieli. Zmotywował go sukces Guidewire’a.
Rosnące zapotrzebowanie firm ubezpieczeniowych na IT powoduje, że coraz
więcej dostawców rozwiązań informatycznych interesuje się polskim
rynkiem. Do tego grona ostatnio dołączył Capgemini. Informatyczny gigant
zatrudnia nad Wisłą ok. 5 tys. osób, ale specjalizuje się głównie w
outsourcingu i konsultingu IT.
— Polski rynek ubezpieczeniowy jest na tyle dojrzały, że jest na nim
miejsce na nasze własne rozwiązania — uważa Zbigniew Jamroz, ekspert
informatyki ubezpieczeniowej w Capgemini Polska.
Według niego, przewagą Capgemini na rynku usług finansowych jest centrum
rozwoju oprogramowania, które od ośmiu lat firma ma we Wrocławiu.
Zatrudnia ono już ponad 500 osób i pracuje dla odbiorców w Europie
Zachodniej. Informatyczny gigant chce jego kompetencję wykorzystać także
w Polsce. Branża ubezpieczeniowa nie jest mu do końca obca, bo dostarcza
jej rozwiązania IT o ogólnym charakterze. Teraz jednak Capgemini
zamierza powalczyć o zamówienia na tzw. systemy core’owe, czyli
przeznaczone bezpośrednio do obsługi procesów ubezpieczeniowych. Chodzi
o systemy produktowe i szkodowe.
— Zaproponujemy obecnym i potencjalnym klientom, by sprawdzili
rozwiązania informatyczne, które są już od lat stosowane na rynkach
zachodnich i serwisowane w centrum we Wrocławiu — mówi Zbigniew Jamroz.
Głównym atutem Capgemini mają być systemy dedykowane, czyli tworzone pod
klucz. Jednak firma dostrzega rosnącą standaryzację, dlatego będzie
miała gotowe rozwiązania takich dostawców oprogramowania jak SAP,
amerykański Guidewire czy bułgarska Fadata. Są to marki dobrze
rozpoznawalne na polskim rynku ubezpieczeniowym. Produkty SAP są obecne
u większości towarzystw, a Guidewire i Fadata w ubiegłym roku z
przytupem weszły do Polski. Nad Wisłą zaistniały dzięki polskiej firmie
Sollers. Duet Sollers i Guidewire’a najpierw zdobył megakontrakt w PZU,
a później dorzucił do tego numer dwa w branży — Wartę.
Natomiast Bułgarzy z Sollersem wdrożyli system w startującej na polskim
rynku Proamie. — Capgemini jest jednym z głównych globalnych partnerów
Guidewire’a. Wygrana tej firmy z lokalnym partnerem w przetargach u
największych ubezpieczycieli w Polsce nie spotkała się ze zrozumieniem w
centrali firmy. Dlatego teraz Capgemini Polska musi postarać się o
zwiększenie obecności na polskim rynku ubezpieczeniowym — mówi
przedstawiciel jednej z konkurencyjnych firm IT.
W 2011 r. Guidewire wybrał Capgemini na globalnego partnera roku. Firma
wdraża jego systemy w USA oraz we Francji. Inni konkurenci dodają, że
Capgemini będzie mieć trudny start na rynku. Brakuje mu bowiem na razie
w Polsce ludzi, którzy specjalizują się we wdrażaniu specjalistycznych
systemów ubezpieczeniowych.