Cargo i DB podpisały porozumienie
Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo, katowicki sektor PKP, oraz Koleje Niemieckie (DB) podpisały porozumienie o odprawie pociągów towarowych w międzynarodowym ruchu towarowym według zasady wzajemnego zaufania. Ma to skrócić czas przejazdu przez granicę.
Katowicki sektor PKP — Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo — oraz Koleje Niemieckie doszły do porozumienia w sprawie odpraw pociągów towarowych w międzynarodowym ruchu towarowym według zasady wzajemnego zaufania.
Wymierne korzyści
Umowa dotyczy trzech par pociągów na przejściach granicznych Węgliniec-Horka, Gubin-Guben oraz Rzepin-Frankfurt nad Odrą.
— Odprawy techniczne w przewozach międzynarodowych na zasadzie wzajemnego zaufania polegają na tym, że przeglądy techniczne pociągów, wykonane przez kolej przekazującą, są obowiązujące również dla kolei przyjmującej. Przynosi to wymierne korzyści finansowe, gdyż pociąg jest odprawiany tylko przez jedną kolej — przekonuje Janusz Mincewicz z DKPT Cargo.
Kolejnych siedem
Dotąd według tej zasady odprawiane były pociągi na polsko-czeskich przejściach granicznych: Chałupki-Bohumin, Zawidów-Frydland oraz Zebrzydowice-Petrovice.
— Koleje Niemieckie są największym partnerem handlowym PKP. Od początku 2000 r. działa też Związek Interesów PKP-DB, którego zadaniem jest zwiększanie przewozów towarowych koleją. Dyrekcje obu przedsiębiorstw już wytypowały kolejnych 7 par pociągów, które mają być odprawiane według zasady wzajemnego zaufania — mówi Janusz Mincewicz.
W 2000 r. w obie strony koleją przewieziono 11,7 mln ton ładunków, z czego eksport stanowił 9,0 mln ton, natomiast import — 2,7 mln ton.