Cargo ponad podziałami

Agata Hernik
opublikowano: 21-06-2007, 00:00

Rosjanie, Białorusini, Niemcy i Polacy chcą razem stworzyć spółkę kolejową. Co z tego wyniknie — jeszcze nie wiadomo.

Rosjanie, Białorusini, Niemcy i Polacy chcą razem stworzyć spółkę kolejową. Co z tego wyniknie — jeszcze nie wiadomo.

Na razie jest deklaracja podpisana w poniedziałek w Moskwie przez Władimira Jakunina (koleje rosyjskie OAO RŻD), Hartmuta Mehdorna (koleje niemieckie DB AG), Władimira Żerłę (koleje białoruskie BC) i Andrzeja Wacha (polskie koleje PKP).

W „Oświadczeniu o utworzeniu wspólnego przedsiębiorstwa w zakresie kolejowych przewozów towarowych” jest mowa o utworzeniu spółki Euroasia Rail Logistic. Spółka ma pomóc w zwiększeniu konkurencyjności, jakości i niezawodności produktów kolejowych, zharmonizowanie organizacyjnych, produkcyjnych i prawnych warunków prowadzenia kolejowych przewozów towarowych oraz wdrożenie nowych produktów logistycznych przy udziale transportu kolejowego w II paneuropejskim korytarzu transportowym (Berlin — Warszawa — Mińsk — Moskwa — Niżnij Nowogrod).

Euroasia Rail Logistic będzie przewozić towary z Chin do Europy. Czas transportu ma wynieść 12 dni. Prezes Wach jest przekonany, że nasze tory sprostają zadaniom.

— Polska ma zmodernizowaną infrastrukturę II korytarza kolejowego z objazdami największych miast, takich jak Warszawa czy Poznań, a zatem jest dobrze przygotowana, aby przewozy tranzytowe w ciągu Europa — Azja przebiegały sprawnie. Nawet bez nakładów inwestycyjnych, np. w budowę nowej linii kolejowej czy infrastruktury portowej, po usprawnieniu organizacji na granicach i wprowadzeniu taryfy przewozowej równoważnej z transportem kolejowym i morskim, uzyskuje się najbardziej ekonomicznie uzasadniony korytarz transportowy w ciągu Europa — Azja — zapewnia Andrzej Wach.

Andrzej Wach jest zadowolony i twierdzi, że w zapisach umowy spółki Euroasia Rail Logistic jednoznacznie uwzględniono zasady partnerstwa i wszystkie strony mogą czuć się bezpieczne. W kapitale nowej spółki Rosjanie będą mieli 40,1 proc., Railion Deutschland — 34,9 proc., PKP — 15 proc., a BC — 10 proc. Spółka będzie zarejestrowana w Moskwie.

15

proc. Tyle udziałów w planowanej spółce Euroasia Rail Logistic ma mieć PKP.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu