Większoć Polaków zauważyła wzrosty cen po wejciu Polski do Unii Europejskiej (UE), w szczególnoci mięs, wędlin, cukru i wyrobów cukierniczych, podało Centrum Badania Opinii Społecznej(CBOS). Rosnšce ceny nie ograniczajš jednak ich konsumpcji, ale powodujš przerzucenie się na tańsze substytuty.
Postrzegany wzrost cen o wiele bardziej wpłynšł na substytucję droższych produktów tańszymi niż na zmniejszenie wielkoci spożycia napisał CBOS.
W cišgu miesišca poprzedzajšcego lipcowy sondaż CBOSu, ponad 90% społeczeństwa odczuło podwyżki cen mięsa i wędlin, a ponad 80% - także cukru i wyrobów cukierniczych, w tym większoć postrzegała te podwyżki jako zdecydowane.
Co najmniej połowa dorosłych Polaków dostrzegła też podwyżki cen paliw, lekarstw, nabiału, papierosów, pieczywa, maki.
Jak wskazujš ekonomiczne badania rynku, pierwszš reakcjš konsumentów na zasadniczy wzrost cen towarów masowej konsumpcji jest zazwyczaj zamiana nabywanych produktów na tańsze, a dopiero w następnej kolejnoci zmniejszanie ich iloci, czyli ograniczenie konsumpcji napisano w komunikacie CBOS.
ks/qk