Czytasz dzięki

CD Projekt: łowca nagród

opublikowano: 12-03-2020, 22:00

Już po raz piąty tytuł Giełdowej Spółki Roku przypadł CD Projektowi. Producent gier w ocenie analityków i zarządzających wypadł jeszcze lepiej niż przed rokiem. Na giełdzie ustanowił nowe rekordy i wszedł do absolutnej elity

Choć 2019 r. upłynął w CD Projekcie bez żadnej dużej premiery, to akcje producenta gier ustanawiały nowe rekordy i w całym roku przyniosły ponad 90-procentową stopę zwrotu. To najlepszy wynik ze wszystkich blue chipów i rewelacyjny rezultat na tle całego indeksu, który znalazł się blisko 6 proc. pod kreską. Jakby tego było mało, w styczniu 2020 r. kapitalizacja CD Projektu przekroczyła 30 mld zł i obecnie, pomimo spadków wywołanych światową epidemią, spółka plasuje się na trzecim miejscu pod względem wartości rynkowej. Wyprzedzają ją tylko PKO BP i PZU.

To jednak nie wzrost wyceny w oczekiwaniu na premierę największej gry w historii CD Projektu dał jej piątą z rzędu wygraną w rankingu Giełdowa Spółka Roku (GSR). Spośród wszystkich spółka z Rarogiem w logo została najwyżej oceniona pod względem: kompetencji zarządu, innowacyjności produktów i usług oraz relacji z inwestorami. W ostatniej kategorii CD Projekt skokowo awansował, gdyż w ubiegłorocznym zestawieniu uplasował się w tej kategorii na 23 pozycji. Inwestorzy docenili też producenta gier za perspektywy rozwoju (drugie miejsce) oraz w kategorii „sukces w 2019 r.” (siódma pozycja).

Fenomen

Pojedyncza wygrana w ogólnym zestawieniu GSR jest sukcesem. Ale wygraną po raz piąty z rzędu trzeba niewątpliwie uznać za fenomen. Liczba zwycięstw wskazuje, że nie ma tu na pewno przypadku, a możemy wręcz mówić o działaniu systemowym. Co ma w sobie producent „Wiedźmina”, że regularnie zbiera uznanie inwestorów, a czego być może nie mają inni? Po pierwsze, CD Projekt działa w lubianej, uznawanej za perspektywiczną i popularnej branży produkcji gier wideo.

Po drugie, ma dobry tzw. track record jakościowych gier, czego przykładem jest m.in. „Wiedźmin 3”. Po trzecie, spółka od lat bardzo dużą wagę przykłada do kwestii relacji inwestorskich, co zostało bardzo docenione zwłaszcza w ostatnim rankingu. Analitycy chwalą firmę za łatwość kontaktu z zarządem i komunikację. Sam CD Projekt dużą wagę przykłada m.in. do komunikacji z inwestorami zagranicznymi. W ubiegłym roku miał kilkanaście zagranicznych roadshow organizowanych we własnych zakresie oraz we współpracy z brokerami.

Co ciekawe, w spotkania z inwestorami obfitują min. targi branżowe E3, w trakcie których zarząd poświęca na nie dwa lub trzy dni. Te działania przekładają się na duży udział zagranicznych graczy w akcjonariacie spółki, jak również w pokryciu analitycznym. Rekomendacje dla spółki wydaje obecnie ponad 20 brokerów, większość z zagranicy. Można tu wymienić takie nazwy, jak: Berenberg, Barclays, Jefferies, JP Morgan czy Morgan Stanley. Niewiele rodzimych firm może się pochwalić tak dużym zainteresowaniem analityków. Komunikacja z rynkiem nie ogranicza się do inwestorów z głęboką kieszenią. Spółka prowadzi streaming konferencji wynikowych, często z tłumaczeniem symultanicznym na język angielski, a ich transkrypcje i zapisy audio kilka godzin po zakończeniu wydarzenia pojawiają się na stronie internetowej.

Rynek gier
Newsletter z wiadomościami nt. branży gamingowej oraz polskich producentów gier komputerowych.
ZAPISZ MNIE
×
Rynek gier
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Newsletter z wiadomościami nt. branży gamingowej oraz polskich producentów gier komputerowych.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ogromne oczekiwania

Awans spółki, która dość niedawno weszła w skład WIG20, do grona trzech firm o największej wartości, to spektakularne wydarzenie. Skokowy wzrost wyceny CD Projektu to pokłosie ogromnych oczekiwań związanych z „Cyberpunkiem”. Zapowiedziana w 2012 r. gra w ubiegłym roku doczekała się upublicznienia daty premiery. Ogłosił ją znany aktor Keanu Reeves na prestiżowej konferencji Xbox E3 Briefing organizowanej przez Microsoft i poprzedzającej targi E3. Pomysł wykorzystania w grze i na pokazie popularnego hollywoodzkiego aktora został uznany za marketingowy majstersztyk. Dzięki temu gra przebiła się do głównego nurtu mediów, co jeszcze bardziej zwiększyło jej rozpoznawalność, a zatem liczbę potencjalnych graczy. Poza występem na E3 Keanu Reeves użyczył wyglądu jednemu z bohaterów, a w anglojęzycznej wersji gry także głosu.

Pokaz trailera „Cyberpunka 2077” i występ Keanu Reevesa uznano za najmocniejszy punkt ubiegłorocznej konferencji Xbox E3 Briefing. Informacje napływające po zakończeniu prestiżowych targów w Los Angeles wskazywały, że gra osiągnęła sukces, a wręcz została zwycięzcą. Według analiz serwisuVizionEck „Cyberpunk” był najchętniej oglądaną grą z E3. W serwisie YouTube obejrzano ja ponad 32 mln razy. Na E3 „Cyberpunk 2077” zdobył 85 nagród, czyli o 25 więcej niż w poprzednim roku. Jeszcze przed czerwcowymi targami E3, na których okazało się, że w promocję gry został zaangażowany Keanu Reeves, analitycy szacowali, że w ciągu roku od premiery sprzeda się ona w liczbie od 15 do 31 mln sztuk. Spółka ustami Keaneu Revesa zapowiedziała premierę „Cyberpunka” na 16 kwietnia 2020 r.

Wraz z zapowiedzią premiery ruszyła przedsprzedaż gry. W połowie stycznia 2020 r. CD Projekt zdecydował jednak o przełożeniu premiery na wrzesień. Spotkało się to początkowo z nerwową reakcją inwestorów, jednak już po kilku dniach kurs wrócił do poziomów sprzed zmiany, a w połowie lutego ustanowił historyczne maksimum na 336 zł. Opóźnienie premiery nie pogorszyło oceny spółki wśród inwestorów i zarządzających, a cześć ankiet spłynęła do „PB” już po ogłoszeniu nowej daty wprowadzenie „Cyberpunka” na rynek.

Długi ogon Wiedźmina

Choć inwestorzy żyją każdą informacją o „Cyberpunku”, to pod koniec ubiegłego roku CD Projekt przypomniał, że nie jest spółką jednej gry, a dotychczasowe produkcje mogą mieć bardzo długi tzw. ogon sprzedażowy. 20 grudnia Netflix wprowadził serial o przygodach Geralta z Rivii. Dzięki tej premierze do łask wróciła gra „Wiedźmin 3”, momentami ciesząc się większym zainteresowaniem niż tuż po premierze. Choć cena gry jest już dużo niższa od tej przy premierze w 2015 r., to koszty produkcji dawno się już zwróciły i każda sprzedana sztuka stanowi praktycznie czystą marżę dla CD Projektu, dokładając się pozytywnie do wyników. Ubiegłoroczny zysk może zostać dodatkowo podniesiony, gdyż w styczniu producent gier otrzymał interpretację indywidualną przepisów podatkowych, dzięki czemu na preferencyjnych warunkach będzie płacił CIT. Chodzi o opodatkowanie dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej — IP BOX.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane