W czwartek 22 kwietnia CD Projekt przedstawił długo wyczekiwany raport roczny za 2020 r. i spotkał się z analitykami. Oto najważniejsze informacje fakty i komentarze.
1. Wyniki CD Projektu w 2020 r.
Przychody w 2020 r. wyniosły 2,14 mld zł, a zysk netto 1,15 mld zł - są to wartości zgodne z przedstawionymi już tydzień wcześniej szacunkami. W IV kwartale przychody wyniosły 1,67 mld zł i były o 14 proc. niższe od konsensu prognoz wg PAP, a zysk netto sięgnął 984 mln zł (14 proc. poniżej oczekiwań).
2. Sprzedaż Cyberpunka
CD Projekt szacuje, że do końca 2020 r. gracze kupili ok. 13,7 mln kopii Cyberpunka 2077. Analitycy ankietowani przez “PB” ankietowani w kwietniu spodziewali się ponad 15 mln szt.
3. Sprzedaż w I kwartale
Zarząd spółki nie zdecydował się też ujawnić danych o sprzedaży w I kwartale (zrobi to pod koniec maja w raporcie finansowym), ale wiceprezes dał pewne wskazówki na konferencji.
“Sentyment wobec Cyberpunka i sytuacja z dystrybucją (wycofanie ze sprzedaży w PS Store) dotknęła przychody w tym okresie. Nadal czekamy na raporty od naszych partnerów, na początku maja będziemy mieć pełną wiedzę” - przyznał Piotr Nielubowicz.
4. Dywidenda z CD Projektu za 2020 r.
Zarząd zadeklarował wypłatę dywidendy w wysokości 5 zł na akcję. Dzień dywidendy 1 czerwca. Łącznie na wypłatę ma trafić blisko 504 mln zł. Średnia oczekiwań analityków wg. konsensusu “PB” zakłada ponad 6 zł dywidendy na akcję. Oczekiwania wahały się od 0 do 11,1 zł na akcję.
Pieniądze z gry spływają powoli. Na koniec grudnia CD Projekt miał 563 mln zł środków pieniężnych, 164 mln zł na lokatach i 106 mln zł w pozostałych aktywach finansowych. Należności były na poziomie 1,2 mld zł - blisko dziesięć razy wyższe niż przed rokiem.
5. Wynagrodzenia i premie dla menedżerów
Ponad 240 mln zł wyniosły w ubiegłym roku koszty wynagrodzeń w CD Projekcie. Rok wcześniej było to 96 mln zł. Kluczowym menedżerom przyznano po prawie 28 mln zł premii z zysku.
Wynagrodzenia w 2020 r. w tys. zł
nazwisko | funkcja | podstawowe | zmienne, wypłacone | zmienne, niewypłacone do dnia bilansowego |
Adam Kiciński | prezes | 420 | 3682 | 24241 |
Marcin Iwiński | wiceprezes | 336 | 3682 | 24241 |
Piotr Nielubowicz | wiceprezes | 348 | 3682 | 24241 |
Adam Badowski | członek zarządu | 397 | 2542 | 16738 |
Michał Nowakowski | członek zarządu | 360 | 2542 | 16738 |
Piotr Karwowski | członek zarządu | 102 | 946* | 0 |
*z GOG |
6. Bez rezerw na pozwy
CD Projekt nie utworzył w sprawozdaniu za 2020 r. rezerw na sprawy sporne. Tu trzeba dodać, że audytor badał te kwestie - przeprowadził wywiad z zarządem ws. roszczeń w USA, przeanalizował korespondencję z UOKiK i analizował lisy od prawników. Nie zgłosił zastrzeżeń.
7. Prace nad Cyberpunkiem
Spora cześć zespołu nadal pracuje nad „Cyberpunkiem”. Z czasem ten zespół będzie się zmniejszał, ale będziemy nad “Cyberpunkiem” pracować tak długo, aż będzie tak dopracowany jak to tylko możliwe - mówi Piotr Nielubowicz.
W szczytowym okresie nad gra pracowało ponad 530 deweloperów. Na koniec ubiegłego roku cała grupa zatrudniała 1177 osób czyli 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Spółka w tym roku spodziewa się zwiększonej rotacji, ale zarząd podkreśla, że to naturalne w branży po zakończeniu dużego projektu.
8. Zwroty
W sprawozdaniu wykazano 8,24 mln zł kosztów z tytułu zwrotów (Help me Refund). To zwroty, które realizowała sama spółka. Ponadto zawiązano w sumie 194 mln zł rezerw na zwroty.
9. Struktura sprzedaży i koszty
Za 73 proc. sprzedaży odpowiadała dystrybucja cyfrowa, za 27 fizyczna. Za 56 proc. odpowiadała sprzedaż na PC, z 28 proc. PS4, a 17 proc. to Xbox One. Blisko 10 proc. wszystkich kopii sprzedanych na PC w 2020 r. przypadło w udziale platformie CD Projektu - GOG.com. Dzięki premierze “Cyberpunka” rekordowy rok miał GOG. Zysk wyniósł 20,6 mln zł i był pięć razy wyższy niż rok wcześniej. Przychody zamknęły się kwotą 344 mln zł i były ponad cztery razy wyższe.
Łączny budżet “Cyberpunka” zamknął się kwotą 1,2 mld zł. W tym roku koszty będą znacznie niższe, ale zarząd nie dał zbyt wielu wskazówek - więcej będzie wiadomo po publikacji raportu za I kwartał.
10. Co o raporcie myślą analitycy
Michał Wojciechowski, analityk Ipopema Securities:
„Raport może zostać odebrany lekko negatywnie. Uważamy, że pełna publikacja wyników finansowych nie dostarczyła istotnej szansy na poprawę sentymentu do giełdy.
Koszty operacyjne okazały istotnie wyższe od oczekiwań rynkowych, co zostało częściowo pokryte niższym poziomem podatku. Naszym zdaniem nie było to zgodne z oczekiwaniami.
Spółka zaksięgowała 146 mln zł długoterminowej rezerwy na zwroty i nie widzi dodatkowego ryzyka w tym zakresie w przyszłości, co jest lekko pozytywne, jednak zapis ten sugeruje również, że nadal istotna część kopii fizycznych nie została sprzedana klientom końcowym.
Z rzeczy in plus - spodziewany jest wysoki poziom gotówki netto, który prawdopodobnie przekroczy 1,5 mld zł na koniec pierwszego kwartału, jednak postrzegamy to jako już oczekiwane przez rynek.”
Piotr Bogusz, analityk BM mBanku
Wyniki za rok 2020 są zgodne z naszymi wcześniejszymi szacunkami. Wolumenowa sprzedaż Cyberpunk 2077 jest poniżej naszych oczekiwań i rynku. Brak aktualizacji sprzedaży gry w 1kw.'21 oraz konserwatywny komentarz Zarządu może rozczarować rynek. Dodatkowo niski poziom nakładów rozwojowych na koniec 2020 r. pokazuje, że zespoły CD Projekt dopiero zaczynają pracę nad nowymi projektami. Biorąc pod uwagę niższy od oczekiwań wolumen sprzedaży Cyberpunk 2077 i brak informacji o sprzedaży w 1kw.'21, spodziewamy się negatywnej reakcji cen akcji.