Polskie firmy i instytucje mają problem z pozyskaniem finansowania z Krajowego Planu Odbudowy, ponieważ Komisja Europejska ma zastrzeżenia do przestrzegania w Polsce zasad praworządności. Krajowe podmioty zdobywają natomiast finansowanie z innych programów europejskich, np. CEF 2 (Łącząc Europę), na lata 2021-2027. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otrzymał z niego 85 proc. dofinansowania kosztów budowy w Świnoujściu terminala do instalacji morskich farm wiatrowych, który planuje postawić Orlen. Port dostał prawie 66 mln EUR na prace warte 77,5 mln EUR. Dzięki unijnemu dofinansowaniu zostanie zrealizowane pogłębienie kanału wejściowego oraz basenu portowego, wraz z obrotnicą, doprowadzającego do nabrzeży o głębokości 12,5 m. Unijna dotacja pozwoli także na budowę dwóch stanowisk dla statków, w jednej linii cumowniczej o łącznej długości około 500 m, umożliwiających bezpieczne cumowanie jednostek służących do budowy farm. Dzięki dofinansowaniu port może też przygotować teren umożliwiający w przyszłości rozbudowę terminala instalacyjnego o kolejne stanowisko cumowania statków.
Oprócz portu w Świnoujściu, wcześniej finansowanie z bieżącej perspektywy CEF2 otrzymał także port Gdańsk. Dostał prawie 100 mln EUR na poprawę infrastruktury, przebudowę nabrzeży oraz analizę wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS, czyli zasilania statków z lądu.
Oprócz portów, CEF2 dofinansuje także projekty Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Komisja Europejska przyznała mu 64 mln EUR na opracowanie projektu budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP), między Warszawą i Łodzią. To 85 proc. całkowitych kosztów projektu. Prace już są prowadzone. Dokumentację dla odcinka Warszawa – CPK przygotowuje na zlecenie CPK konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” i Sud Architekt Polska. Zaprojektowanie dalszego fragmentu linii -od CPK do Łodzi – wykonuje konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf–Geotechnika.