Celem PSB jest wzięcie ponad 18 proc. rynku

Robert Grzeszczuk
17-01-2001, 00:00

Celem PSB jest wzięcie ponad 18 proc. rynku

Grupa PSB Polskie Składy Budowlane chce w tym roku zwiększyć swój udział w krajowym rynku materiałów budowlanych do 18-19 proc.

Po trzydziestu miesiącach działalności Polskich Składów Budowlanych tworzą one największą w Polsce sieć hurtowego handlu materiałami budowlanymi, zarówno pod względem liczby punktów handlowych, jak i udziału w rynku. Mają kilkakrotną przewagę nad takimi znanymi markami, jak np. OBI czy Praktiker.

Grupa, która rośnie

W skład grupy wchodzi obecnie 189 podmiotów handlowych, dysponujących siecią prawie 400 punktów sprzedaży o łącznej powierzchni magazynowej około 420 tys. mkw. i zatrudniających ponad 4 tys. pracowników. Z przeprowadzonych przez zarząd PSB szacunków wynika, że wypracowały one w 2000 roku blisko 2,15 mld zł przychodów, co ich zdaniem odpowiada 13-14 proc. udziałów w całym rynku materiałów budowlanych, nie licząc betonu towarowego i stali. W tym roku, jak przewiduje Mirosław Lubarski z PSB, przychody firm będących akcjonariuszami Polskich Składów Budowlanych powinny wzrosnąć do 3 mld zł, co stanowić będzie 18-19-proc. udział w rynku.

Pomysł łączenia w grupy firm handlujących materiałami budowlanymi i wspieranie ich interesów wspólną polityką zakupów, marketingiem i szkoleniami nie jest nowy. Od kilkunastu już lat takie organizacje działają w krajach Europy Zachodniej. W niektórych przypadkach ich udział w krajowym rynku sięga 35 proc. (Ditas — Dania, Kesko — Finlandia), a nawet 50 proc. (Centramat — Luksemburg).

— W Polsce działa około 8 tys. podmiotów budowlanych. W zdecydowanej większości są to jednak przedsiębiorstwa małe lub średnie. Firma zatrudniająca do 10 osób utrzymuje się na rynku nie dłużej niż trzy lata. Tak dowodzą statystyki — mówi Mirosław Lubarski.

Minimalny wymóg

Do przystąpienia do grupy potrzebny jest jednak pewien minimalny poziom obrotu. Każda z firm-akcjonariuszy jest właścicielem 50 akcji PSB. Po 50 walorów emitowane jest także dla każdego nowo wstępującego członka. Ich cena określana jest na podstawie wartości księgowej kapitału własnego grupy. Obecnie jest to około 72,5 tys. zł. Centrala stosuje też 2-proc. marżę na sprzedawanych wewnątrz grupy towarach. Wielu firmom się to jednak opłaca, o czym świadczyć może chociażby wzrost liczby udziałowców grupy w ciągu ostatnich lat.

2 mld zł przychodów

W 1998 roku, czyli w pierwszym roku działalności grupy PSB, łączne przychody osiągnięte przez 49 hurtowni materiałów budowlanych, wchodzących wówczas w jej skład, wyniosły 570 mln zł. Rok później liczba hurtowni zwiększyła się do 139, a przychody osiągnęły poziom 1,2 mld zł. W roku 2000 grupa liczyła już 189 podmiotów. Według wstępnej oceny zarządu PSB, ich łączne przychody w tym okresie sięgną 2,15 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Robert Grzeszczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Celem PSB jest wzięcie ponad 18 proc. rynku