Cenowa walka w marketach się rozkręca

opublikowano: 22-07-2021, 19:14

W warunkach rosnącej inflacji sieci sklepów obniżają ceny podstawowych produktów. Tanieje alkohol, drożeją napoje.

Media lubią pisać o drożyźnie, a konsumenci o niej czytać i narzekać na rosnące ceny. O ile jednak sezonowe owoce, bób czy smażone ryby nad morzem biją cenowe rekordy, o tyle koszty podstawowych produktów spożywczych w sieciach dyskontów i marketów są niższe. Tak przynajmniej wynika z analizy cen koszyka 40 podstawowych produktów, przeprowadzanej regularnie przez ASM SFA (patrz ramka).

- Lato i korzystna pogoda sprzyjają spotkaniom towarzyskim, obserwujemy więc rosnącą sprzedaż produktów sezonowych. Sklepy odnotowują w ostatnim czasie wzrost sprzedaży mięsa, ryb, słodyczy i napojów, w tym alkoholowych. Sieci oferowały je w specjalnych promocjach, między innymi w trakcie zakończonych właśnie mistrzostw Euro 2020 - mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

Sieciowa rywalizacja

GUS podaje, że w czerwcu inflacja wyniosła 4,4 proc. Wyższe były przede wszystkim - i to o ponad 16 proc. - ceny transportu. Żywność podrożała o 2 proc., a jedyną kategorią, w której ceny były nieznacznie niższe niż rok wcześniej była odzież i obuwie.

Tymczasem sieci spożywcze w ostatnim miesiącu kontynuowały ostrą rywalizację cenową. Z danych ASM SFA wynika, że średni koszt podstawowego koszyka był we wszystkich badanych sieciach niższy o 2,1 proc. niż przed rokiem.

Najmocniej, bo o ponad 5 proc., spadły ceny w sieciach typu cash&carry, które kierują ofertę przede wszystkim do właścicieli małych sklepów spożywczych i gastronomii. Również o ponad 5 proc. spadły ceny w Biedronce. Najtańszą siecią okazał się jednak ponownie regularnie wygrywający w zestawieniu Auchan. W porównaniu do maja w czerwcu ceny obniżyło 8 z 11 badanych sieci.

Tu taniej, tam drożej

Początek wakacji wiązał się z obniżkami cen przede wszystkim produktów sypkich (o ponad jedną piątą), a także używek i alkoholu oraz mięsa, wędlin i ryb. Drożały natomiast - i to wyraźnie - napoje, których ceny rosną od początku roku m.in. w związku z wprowadzeniem tzw. podatku cukrowego. W czerwcu podstawowe produkty z tej kategorii były droższe o prawie 15 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.

Popandemiczne zmiany widać w tradycyjnie najdroższym kanale sprzedaży produktów spożywczych, czyli w sklepach internetowych z żywnością.

- Z naszej analizy wynika, że spadły nieznacznie koszty zakupów przez internet. W czerwcu ten spadek wyniósł 2,1 proc. w porównaniu do maja. Powodem może być mniejsze zainteresowanie zakupami online ze względu na łatwiejszy dostęp do zakupów stacjonarnych po zniesieniu pandemicznych ograniczeń - mówi Patryk Górczyński.

Sprawdzanie koszyka

Raport „Koszyk zakupowy ASM SFA”, przygotowany przez specjalizującą się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu ASM Sales Force Agency, opiera się na comiesięcznym porównaniu cen 40 często wybieranych przez Polaków markowych produktów w 10 kategoriach: chemia domowa wraz z kosmetykami, dodatki w rodzaju keczupu, mrożonki, nabiał, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze, artykuły sypkie (np. zupki instant i czipsy), a także mięso, wędliny i ryby. Ceny sprawdzane są w pięciu placówkach każdej sieci w 12 dużych miastach: Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Szczecinie, Bydgoszczy, Białymstoku, Opolu i Jeleniej Górze.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane