CENY SĄ WYŻSZE OD JAKOŚCI

Górecki Radosław
12-03-1999, 00:00

CENY SĄ WYŻSZE OD JAKOŚCI

Część klientów twierdzi, że choć poprawia się wykonanie rodzimych mebli, są one zbyt drogie

KŁOPOTY Z PŁATNOŚCIAMI: Wojciech Rakowski, dyrektor Fabryki Mebli Biurowych MDD zauważa, że gdy zdarzą się kontrahenci, którzy opóźnią płatność, wpływa to bardzo niekorzystnie na kondycję przedsiębiorstwa.

fot. Tomasz Zieliński

Rynek mebli biurowych w Polsce rozwija się dynamicznie. Szacuje się, że w naszym kraju działa około 80 producentów. Zdaniem niektórych wytwórców, ceny polskich wyrobów rosną za szybko, nieproporcjonalnie do ich jakości.

Do rozwoju rynku mebli przeznaczonych dla przedsiębiorstw przyczynia się duża liczba budowanych biurowców. Powstają one głównie w największych aglomeracjach, stąd największy popyt na meble jest w takich miastach, jak Warszawa, Gdańsk, Poznań czy Kraków.

Problemy z kapitałem

Polscy producenci twierdzą, że jednym z największych zagrożeń dla nich jest brak kapitału.

— Większość krajowych wytwórców kredytuje produkcję. Pieniądze uzyskują dopiero po sprzedaniu towaru. Jeżeli zdarzą się kontrahenci, którzy opóźnią płatność, wpływa to bardzo niekorzystnie na kondycję przedsiębiorstwa — zauważa Wojciech Rakowski, dyrektor Fabryki Mebli Biurowych MDD.

— Firmy zachodnie mają duże zaplecze finansowe i techniczne. Mimo to liczą się z polskimi wytwórcami, ponieważ meble produkowane w kraju są coraz lepszej jakości — mówi Krzysztof Niedziałkowski, dyrektor Fabryki Mebli Biurowych Rohde.

Nasz rozmówca zwraca uwagę na niepokojący fakt, że cena polskich mebli rośnie szybciej od ich jakości.

— Dla nas, jako producenta zachodniego, jest to korzystne. Kiedyś rozbieżność cen była bardzo duża, dzisiaj koszty zakupu mebli krajowych i zagranicznych kształtują się prawie na tym samym poziomie — twierdzi Krzysztof Niedziałkowski.

Przedstawiciele zachodnich firm uważają, że polskie meble ciągle jednak nie dorównują zagranicznym.

— Rodzimi producenci są coraz lepsi, w porównaniu z tym, co oferowali kiedyś, skok jest duży. Mimo to, gdy postawimy obok siebie produkt zagraniczny i polski, widać różnicę na korzyść tego pierwszego — zauważa Grzegorz Piekarewicz, dyrektor ds. handlowych w firmie Absolut.

Maleją przychody

Większość polskich producentów optymistycznie patrzy na rynek. Niektórzy twierdzą, że coraz większa konkurencja powoduje spadek zysków.

— Nasze przychody maleją. Spowodowane jest to coraz większą liczbą wytwórców. Nasza firma produkuje ekskluzywne meble. Próbowaliśmy sprzedawać je właśnie poprzez sieć dealerów, ale nie odniosło to pożądanego skutku, ponieważ nasze produkty były za drogie i klienci wybierali tańsze. Dlatego myślimy o wytwarzaniu tańszych mebli. Obecnie jest ogólny kryzys i dlatego trudno jest sprzedawać drogie meble. Dużą konkurencję stanowią też zachodnie produkty, ponieważ polskie nie dorównują im jeszcze jakością — twierdzi Beata Łękiewicz z firmy Mrosla Produkt.

Zdania co do przyszłości rynku mebli biurowych są podzielone.

Duzi i mali

Jedni uważają, że mali producenci będą mieli coraz większe kłopoty ze zbytem, inni twierdzą, że pozostaną na rynku.

— Trudno przewidzieć, co stanie się za kilka lat. Myślę, że znajdzie się na rynku miejsce dla małych producentów, ponieważ zawsze znajdą się nabywcy tanich mebli, którzy nie będą zwracać uwagi na ich jakość — mówi Małgorzata Wordowska, specjalista ds. marketingu w Fabryce Mebli Biurowych Maro.

Radosław Górecki

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Górecki Radosław

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / CENY SĄ WYŻSZE OD JAKOŚCI