Czytasz dzięki

Ceny w sklepach stanęły

opublikowano: 20-01-2020, 22:00

Zakupy przed świętami były nieznacznie droższe od listopadowych. Rywalizacja sieci sprawia, że podstawowe produkty… tanieją.

Im na zewnątrz chłodniej, tym w sklepach taniej. Spółka ASM SFA z giełdowej grupy ASM od marca ubiegłego roku zbiera i publikuje dane o poziomie cen 40 podstawowych produktów w dużych sieciach handlowych (patrz ramka). Do tej pory zdecydowanie najdrożej było w lipcu. Najtaniej — wyłączając pierwszy miesiąc badania — jest natomiast w dwóch ostatnich miesiącach.

Średnia wartość koszyka 40 produktów w poszczególnych sieciach handlowych (w zł).
Zobacz więcej

Najdrożej w internecie, najtaniej u Francuzów

Średnia wartość koszyka 40 produktów w poszczególnych sieciach handlowych (w zł).

— Nasze badanie koszyka zakupowego nie pokrywa się jeden do jednego z trendami odnotowanymi przez GUS, gdyż bazujemy na zupełnie innej metodologii: GUS analizuje produkty z definicji wysokoinflacyjne, będące same w sobie produktem lub składające się półproduktów, jak np. warzywa, bułki etc. ASM SFA natomiast bada konkretne produkty dużych dostawców, o identycznych parametrach, których cena w dużej mierze zależy od polityki cenowej danej sieci handlowej czy też samego dostawcy — tłumaczy Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

Walka cenowa

Inflacja w całym ubiegłym roku wyniosła 2,3 proc.

— Zestawienie wysokiego wzrostu wskaźnika inflacji z wynikami naszych badań pozwala wywnioskować, że analizowane produkty, swego rodzaju bestsellery — o czym świadczy fakt, że są dostępne we wszystkich sieciach — stanowią istotny element polityki cenowej sklepów: jako wysokorotacyjne mogą być sprzedawane taniej, co obniża poziom cen uwzględnianych w naszym raporcie. Rzeczywista marża budowana jest prawdopodobnie na innych produktach — wyjaśnia Patryk Górczyński.

W comiesięcznym badaniu wyraźnie widać, że ceny w sklepach internetowych są znacznie wyższe niż w zwykłychmarketach, a różnica jeszcze bardziej się pogłębiła w końcu roku.

„Czwarty kwartał 2019 r. przyniósł z jednej strony 2,4-procentową obniżkę cen średnich w tradycyjnych kanałach sprzedaży, ale jednocześnie 2,6-procentową zwyżkę średniej wartości koszyka skomponowanego z produktów zakupionych wyłącznie online. Wartość przeciętnego koszyka nie uległa więc znaczącej zmianie kwartał do kwartału, ale w czwartym kwartale zwiększył się rozdźwięk cenowy między tradycyjnymi kanałami sprzedaży (średnio 226,15 zł) a e-grocery (261,23 zł) — tym samym wynosiła ona w czwartym kwartale ponad 15,5 proc., podczas gdy w trzecim kwartale było to niecałe 10 proc.” — podaje ASM SFA.

Taniej u Francuzów

Wśród ogólnopolskich sieci najtańszy jest hipermarketowy Auchan.

„Niezmiennie przez trzy miesiące czwartego kwartału najdroższym kanałem sprzedaży było e-grocery, a najtańszą siecią Auchan, mimo iż ceny online nieznacznie spadały w czwartym, a Auchan wykazywał comiesięczne skoki poziomu cen. Najstabilniejsze w tym okresie były Tesco, Biedronka, Kaufland i Lidl, natomiast Selgros w grudniu wyraźnie podrożał, podczas gdy Intermarche, Makro i Carrefour odczuwalnie potaniały” — podaje ASM SFA.

Auchan był najtańszy także w przekroju trzech kwartałów ubiegłego roku. ASM zwraca uwagę na to, że Lidl, w którym w pierwszym półroczu cena koszyka utrzymywała się na poziomie rynkowej mediany, w ostatnich miesiącach stał się droższy i w IV kw. w sklepach stacjonarnych za zakupy trzeba było płacić więcej tylko w jednej sieci.

Sprawdzanie koszyka

Raport „Koszyk zakupowy ASM SFA”, przygotowany przez specjalizującą się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu ASM Sales Force Agency, opiera się na comiesięcznym porównaniu cen 40 często wybieranych przez Polaków markowych produktów w 10 kategoriach: chemia domowa wraz z kosmetykami, dodatki — np. keczup, mrożonki, nabiał, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze, artykuły sypkie (np. zupki instant i czipsy), a także mięso, wędliny i ryby. Ceny sprawdzane są w pięciu placówkach każdej sieci w 12 dużych miastach — Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Szczecinie, Bydgoszczy, Białymstoku, Opolu i Jeleniej Górze. Od lipca ASM sprawdza też ceny w czterech niezależnych sklepach e-spożywczych oraz porównuje ceny między e-sklepami dużych sieci marketów i ich sklepami stacjonarnymi.

228,49 zł - tyle trzeba było zapłacić w grudniu za koszyk 40 podstawowych produktów. Taniej było tylko w kwietniu i listopadzie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane