J?r?me Cazes: Certyfikat @rating stanowi paszport do transakcji B2B
W ostatniej dekadzie globalizacja powiązań gospodarczych zmieniła stosunki i relacje handlowe między przedsiębiorstwami. W okresie kilku najbliższych lat handel elektroniczny wywoła prawdziwą rewolucję w kontaktach B2B (Business to Business), stanowiących 90 proc. rynku e-commerce. Wydaje się, że transakcje B2C (Business to Consumer) pozostaną tylko jego uzupełnieniem. O ile w roku 1999 obroty na elektronicznym rynku B2B szacowano na 145 mld USD, o tyle w roku 2004 powinny one osiągnąć astronomiczną kwotę 7 bln USD.
Już wkrótce przedsiębiorstwo w dowolnym miejscu świata może stać się klientem lub dostawcą firmy z innego zakątku globu, zaś transakcje między nimi będą realizowane natychmiast. Internet wymusza błyskawiczne decyzje, a w związku z tym nie tylko nie rozwiązuje problemu bezpieczeństwa transakcji handlowych, lecz znacznie komplikuje sytuację. Dla jednych firm może stanowić ogromną szansę, natomiast dla innych — poważne zagrożenie. Te najszybciej reagujące i najlepiej przygotowane zyskują nowe i korzystne kontrakty, natomiast nie przygotowane odpadają z rynkowej konkurencji. Rozwój e-commerce zdecydowanie zwiększa ciężar gatunkowy trzech problemów, znanych już z procesów globalizacji:
4 widoczności na rynku i wiarygodności przedsiębiorstwa;
4 wiarygodności partnerów przedsiębiorstwa;
4 ochrony transakcji B2B.
Od ponad dwóch lat z powodzeniem funkcjonuje @rating — pierwszy ogólnoświatowy system ratingowy on-line, obejmujący 35 mln wiarygodnych przedsiębiorstw, aktywnych w transakcjach B2B. Stanowi on podstawę dla trzech głównych linii produktów:
4 Przedsiębiorstwo chce wykazać, że jest wiarygodnym partnerem B2B w skali światowej. Wówczas certyfikat jakości @rating — dostępny poprzez proste kliknięcie — wskazuje na jego zdolność do wypełniania zobowiązań. Firma może poddać się ocenie i niedrogo uzyskać wspomniany certyfikat, uznawany już w około 80 krajach świata. Jest on umieszczany na wszystkich dokumentach, własnej stronie internetowej przedsiębiorstwa, a także w bezpłatnej witrynie cofacerating.com.
4 Przedsiębiorstwo chce sprawdzić poziom wiarygodności swoich partnerów, klientów lub dostawców B2B. Monitoring tego typu łatwy jest do przeprowadzenia w skali międzynarodowej. Firma mająca certyfikat @rating uzyskuje bezpłatny dostęp do zbioru, zawierającego dane o 35 mln podmiotów gospodarczych. Natomiast firmom nie posiadającym jeszcze certyfikatu oferowana jest możliwość bezpłatnego sprawdzenia 600 tys. przykładowych podmiotów z bazy.
4 Przedsiębiorstwo chce zabezpieczyć swoje transakcje. Ochrona @rating stanowi zabezpieczenie przed ryzykiem nieotrzymania płatności w transakcjach z firmami posiadającymi certyfikat. Usługa taka dostępna jest za pośrednictwem witryny cofacerating.com i stanowi poważne wsparcie dla świadectwa @rating. Po raz pierwszy w świecie agencja ratingowa poręcza opinię o sprawdzonej przez siebie firmie własną wiarygodnością oraz własnymi pieniędzmi!
System @rating zyskuje ogromne wsparcie ze strony partnerów, którzy włączają go do swojej oferty usług. Partnerami tymi są:
4 ubezpieczyciele kredytów oraz przedsiębiorstwa oferujące informacje kredytowe i gospodarcze;
4 banki i firmy factoringowe;
4 rynki transakcji elektronicznych;
4 dostawcy usług B2B;
4 organizacje gospodarcze i agencje promocji eksportu w różnych krajach.
Założeniem systemu @rating jest jego globalność — a zatem zupełnie naturalna stała się jego obecność również w Polsce. Obecnie może już zostać zaoferowany klientom przez wszystkie zainteresowane nim banki, organizacje gospodarcze i dostawców usług B2B.
J?r?me Cazes jest dyrektorem zarządzającym grupy Coface