CFM ciągnie sprzedaż samochodów

opublikowano: 05-08-2015, 22:00

Rynek usług długoterminowego wynajmu aut rośnie. Ostatnio aż o 12,4 proc.

Według danych opublikowanych przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), czyli organizację reprezentującą branżę Car Fleet Management (zarządzania flotami) i wypożyczania aut (rent a car), rynek wynajmu długoterminowego urósł w II kwartale 2015 r. o 12,4 proc. w stosunku do takiego okresu przed rokiem. Niemal jedna czwarta (21 proc.) samochodów sprzedanych firmom w drugim kwartale była finansowana przez przedsiębiorstwa CFM. I usługi wynajmu długoterminowego zastępują inne formy finansowania — leasing finansowy, kredyt i zakup za własne pieniądze. Rosnące zainteresowanie wynajmemzaowocowało wzrostem rynku. Na koniec pierwszego półrocza 2014 r. firmy CFM należące do PZWLP (około 80 proc. rynku) dysponowały 119 817 autami, a dzisiaj mają ich już prawie 135 tys. Jeśli wziąć pod uwagę skumulowany wzrost firm z PZWLP z dwóch kwartałów 2015 r., to rynek wynajmu długoterminowego w Polsce urósł już o 7 proc. I jest to rekord ostatnich sześciu lat.

— Specyfiką rynku wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce jest od lat jego rozwój znacznie szybszy od wzrostu PKB lub od sprzedaży nowych aut do firm — mówi Marek Małachowski, prezes PZWLP i dyrektor zarządzający ALD Automotive Polska. Jego zdaniem, polski rynek flotowy przechodzi fazy rozwoju charakterystyczne dla zachodu Europy kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat temu.

— A wynajem długoterminowy jest tam teraz główną formą użytkowania aut przez firmy i obejmuje nawet 80 proc. samochodów służbowych. W naszym kraju udział takiego wynajmu w rynku flotowym zapewne osiągnie podobny poziom być może już za kilkanaście lat — uważa Marek Małachowski. Do wzrostu zainteresowania wynajmem długookresowym może się przyczynić odliczanie VAT od paliwa — głównie dlatego, że stwarza korzystne warunki prowadzenia biznesu i pozytywnie nastraja przedsiębiorców.

— Ze względu na wyjątkowo szybki rozwój w pierwszym półroczu jest duża szansa, że cały 2015 r. zamknie się znaczącym wzrostem flot firm zrzeszonych w PZWLP, i to nawet gdyby — hipotetycznie — przyrost w kolejnych miesiącach nie był już aż tak duży — uważa Marek Małachowski. Wiele firm szuka rozwiązań pozbawionych gorsetu sztywnego kontraktu wynajmu. Alternatywą dla długiego kontraktu może być dla nich wynajem średnioterminowy.

— Ta forma łączy elementy wynajmu długoterminowego z elastycznym kontraktem. Na przykład przedsiębiorcy mogą wybrać wynajem auta już od jednego miesiąca, z nielimitowanym przebiegiem, bez kosztów za wcześniejszy zwrot i za przekroczony przebieg. Wszystko to z pełnym pakietem serwisowym

i ubezpieczeniem za stałą miesięczną ratę. Pozwala to szybko rozbudowywać lub redukować flotę wynajętą np. na potrzeby jednego sezonowego przedsięwzięcia — opisuje Artur Sulewski, dyrektor handlowy LeasePlan Fleet Management Polska. Z danych Samaru wynika, że w II kwartale firmy w Polsce kupiły ponad 57 tys. nowych samochodów osobowych. Na potrzeby wynajmu długoterminowego — 12,1 tys. (z czego firmy PZWLP kupiły 9476 aut). Główną siłą napędową sprzedaży nowych samochodów osobowych przez klientów komercyjnych są zakupy firm CFM, leasingowych i wypożyczalnie samochodów. W II kwartale kupiły one w sumie ponad dwie trzecie (prawie 38,5 tys.) aut sprzedanych firmom, w czym branża wynajmu długoterminowego miała 31,4 proc. udziału.

Największymi firmami należącymi do PZWLP pod względem liczebności floty do wynajmu długoterminowego są po II kwartale: LeasePlan Fleet Management Polska (24 327 aut), Arval Polska (16 595), Volkswagen Leasing (15 098), Alphabet Polska Fleet Management (13 493) i Carefleet (12 147). Dominującym napędem pozostaje diesel (71 proc. aut). Samochody z tzw. napędem ekologicznym, a więc silnikami hybrydowymi i w pełni elektrycznymi, to ciągle margines (na koniec czerwca — 270, ale w I kwartale było ich 199; przy czym aut elektrycznych w firmach zrzeszonych w PZWLP jest… 8). Najpopularniejsze modele to Skoda Octavia, Ford Focus, Skoda Fabia, Toyota Yaris i Volkswagen Golf.

57 tys. Tyle nowych samochodów osobowych kupiły firmy w II kwartale.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu