Chińczycy atakują rynek smartfonów

PAP
opublikowano: 25-02-2013, 13:12

Chińskie firmy: Lenovo, ZTE i Huawei znalazły się w piątce największych producentów smartfonów na świecie – za Samsungiem i Applem - wynika z raportu firmy badawczej Canalys.

Zobacz więcej

Fot. Bloomberg

Według badań Canalys w czwartym kwartale 2012 r. na świecie sprzedano ponad 438 mln telefonów komórkowych, z czego urządzeń inteligentnych, zwanych smartfonami - około 192 mln, co oznacza wzrost o 37 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

Trzej najwięksi chińscy producenci smartfonów w czwartym kwartale 2012 r. sprzedali razem ponad 31 mln aparatów, a w tym samym czasie sprzedaż koreańskiego koncernu Samsung Electronics wyniosła 62,9 mln sztuk. Drugi największy potentat telefonii komórkowej Apple, ze sprzedażą 47,8 mln smartfonów, miał około 25 proc. rynku globalnego.

Z raportu firmy badawczej rynku Flurry Analytics z lutego wynika, że w 2012 r. Chiny prześcignęły Stany Zjednoczone i stały się największym na świecie rynkiem urządzeń pracujących na systemie Android, a także tabletów z systemem iOS. W końcu lutego, Chińczycy będą ich mieć 246 mln inteligentnych urządzeń, czyli o 16 mln więcej niż Amerykanie.

Liczba nowych smartfonów w 2012 r. w Chinach wzrosła o 113 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosła 64,7 mln sztuk. Najwięcej urządzeń sprzedał Samsung, a na drugim miejscu było Lenovo, na trzecim producent tanich urządzeń – Yulong Telecommunication, a za nim Huawei i ZTE.

Firma doradcza Gartner w listopadzie 2012 r. prognozowała, że przed końcem tego roku Lenovo będzie miał największe udziały w chińskim rynku smartfonów. Autorzy raportu napisali, że Lenovo jest jedynym lokalnym producentem smartfonów, który może konkurować w Chinach z najlepszymi firmami globalnymi, dzięki swojej rozpoznawalnej marce, dobrze zorganizowanej sieci sprzedaży, dobrej jakości i rozsądnej cenie. Lenovo jest klasyfikowane w grupie wyrobów średniej i niższej jakości, gdzie globalne marki są mniej konkurencyjne.

Według badań Canalys smartfony mają 73 proc. udział w chińskim rynku telefonów komórkowych, co stanowi wielki wzrost, biorąc pod uwagę, że w roku ubiegłym stanowiły one tylko 40 proc. W drugiej połowie 2012 r. ponad połowę sprzedanych telefonów stanowiły smartfony.

Najwięcej nowych aparatów, kupowanych w Chinach działa w oparciu o system Android (około jedna trzecia), a na drugim miejscu jest system operacyjny Apple’a, iOS (11 proc.).

Autorzy raportu Canalys uważają, że potentaci w tej dziedzinie: BlackBerry, Microsoft i Nokia przygotowują strategie dotarcia do konsumentów chińskich, ale - ich zdaniem - nie są w stanie konkurować z rodzimymi firmami, bo one opanowały już rynek. Chińscy producenci sprzedali w 2012 r. ponad 216 mln telefonów komórkowych, z czego około 70 proc. stanowiły smartfony, a wszyscy najwięksi dostawcy: Huawei, ZTE, Lenovo i Yulong zanotowali trzycyfrowy wzrost produkcji.

Zgodnie z raportem firmy badawczej JP Morgan chińscy producenci chcą osiągnąć sukces rynkowy bez względu na koszty.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Chińczycy atakują rynek smartfonów