Chińczycy kupili grę za 8,6 mld USD

Rekordowe przejęcie w branży gier wideo — chiński gigant Tencent przejął fińską firmę Supercell.

Przejęcie, które od kilku tygodni rozgrzewało rynek gier, doszło do skutku. Za astronomiczną kwotę 8,6 mld USD chiński gigant branży rozrywki kupuje ponad 84 proc. akcji w fińskiej firmie Supercell. Choć jej nazwa może nie być szerzej znana, to stoi za jednym z największych hitów mobilnej rozrywki: grą „Clash of Clans”. Głównym sprzedającym był japoński SoftBank, który kupił 51 proc. akcji fińskiej firmy w 2013 r. za 1,5 mld USD. Rok temu dokupił jeszcze dodatkowe 22 proc., co łącznie dawało mu ponad 73 proc. akcji. „Clash of Clans” to absolutny hegemon, jeśli chodzi o rozrywkęna urządzeniach mobilnych. W grę aktywnie gra ok. 25 mln graczy na całym świecie.

Choć gra jest darmowa, to można zakupić w niej specjalne dobra, które ułatwiają i przyśpieszają rozgrywkę. To właśnie sprawie, że Supercell jest jedną z najbardziej rentownych firm w branży gier. W ubiegłym roku miała 880 mln EUR zysku brutto przy 2,1 mld EUR przychodów, co czyni z firmy, która ma zaledwie sześć lat, jedno z największych przedsiębiorstw w Finlandii. Supercell zatrudnia zaledwie 180 pracowników.

Tencent, chiński potentat, kupuje Supercell, bo marzy mu się światowa dominacja na rynku gier sieciowych. Jest już właścicielem kilku amerykańskich firm, jak np. Riot Games, który stoi za jednym z najpopularniejszych tytułów e-sportowych „League of Legends”. Gra w nią 85 mln graczy na całym świecie. Ubiegły rok Riot Games zamknęła przychodami w wysokości 1,6 mld USD. Tencent to największy gracz na globalnym rynku gier. W pierwszym kwartale tego roku miał 4,9 mld USD przychodów, z czego połowę przynosiły właśnie gry.

Wiedźmin i dalej nic

Polscy producencie gier też mają uznaną markę na świecie, ale pod względem wartości ze światowymi potęgami może porównywać się tylko CD Projekt. Producent serii gier „Wiedźmin” jest obecnie wyceniany na giełdzie na ponad 2,5 mld zł. 300 mln zł jest warta druga największa giełdowa spółka z branży gier: CI Games, a na 162 mln zł inwestorzy wyceniają wartość warszawskiego 11bit studios. Wycena pozostałych giełdowych producentów gier wynosi poniżej 100 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Chińczycy kupili grę za 8,6 mld USD