Hotel w Krakowie to chrzest bojowy. Teraz starają się o budowę metra i myślą o modernizacji kolei.
China Overseas Engineering Group (Covec) uzyskała pierwszy kontrakt budowlany w UE. Chodzi o budowę hotelu Gromada w Krakowie.
— To nie tylko nasz pierwszy kontrakt. Jesteśmy pierwszą chińską firmą, która zdobyła jakikolwiek kontrakt infrastrukturalny w UE —podkreśla Zhao Xiang, wiceprezes Covecu.
Jego firma jest obecna w Polsce od trzech lat. Teraz bierze udział w przetargu na budowę warszawskiego metra.
— Jeśli wygramy, wykorzystamy cztery z ponad 40 maszyn górniczych TBM, którymi dysponujemy w Chinach. Jeżeli sprowadzenie ich z Chin okaże się nieopłacalne, zamówimy maszyny z Niemiec. Przewidujemy przy projekcie stworzenie 1,5-2 tys. miejsc pracy dla polskich pracowników — zapowiada Zhao Xiang.
Konsorcjum składające się z Covec, China Railway Tunnel Group (obie firmy należą do giełdowej grupy CREC), Shanghai Construction Group i Decoma przeszło też wstępne kwalifikacje w przetargu na budowę trasy A2. Liczy na kolejne.
— W ubiegłym tygodniu przedstawiciele polskiego rządu byli w Chinach i zapraszali nasze firmy do udziału w projektach infrastrukturalnych w Polsce — mówi Zhao Xiang.
Chińczycy napotykają jednak w Polsce trudności. Konsorcjum odpadło np. z przetargu na budowę stadionu na EURO 2012 w Gdańsku.
— Największą trudnością jest dokumentacja sporządzana w języku polskim. W Gdańsku dostaliśmy stertę dokumentów po polsku i mieliśmy 30 dni, żeby dostarczyć ofertę. Byłoby świetnie, gdyby w przyszłości przetargi publiczne prowadzono także w języku angielskim — twierdzi Zhao Xiang.
Uważa też, że Polacy mało wiedzą o chińskich firmach. Dlatego jutro startuje portal, (www.metrodlawarszawy.pl) na którym będą informacje o wszystkich spółkach z chińskiego konsorcjum.
— Gdy weźmiemy udział w kolejnych kontraktach, rozpoczniemy współpracę z nowymi firmami. Będziemy dodawać na portalu informacje o nich — mówi Zhao Xiang.