Chińska ekspansja w e-handlu

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2020-02-07 18:06

Polska jest jednym z naszych trzech najlepszych rynków w Europie, a także jednym z naszych najlepszych rynków na świecie – mówi Gary Topp, dyrektor operacyjny AliExpress na Europę Środkową i Wschodnią

W polskim e-handlu od lat niepodzielnie króluje Allegro, które bez większych problemów odparło próby ekspansji ze strony amerykańskich konkurentów, takich jak eBay i Amazon. Teraz ma jednak konkurencję poważniejszą. Jak wynika z danych Gemiusa, pod koniec ubiegłego roku Polacy na smartfonach chętniej korzystali z mobilnej aplikacji chińskiego AliExpressu z grupy Alibaba niż z aplikacji Allegro.

Nie oznacza to jeszcze, że Chińczycy przegonili wieloletniego lidera polskiego internetu - jeśli zliczyć wszystkie urządzenia i realnych użytkowników, to Allegro miało w Polsce kilka razy więcej użytkowników. AliExpress się jednak umacnia.

„PB”: Z ostatnich danych Gemiusa wynika, że w grudniu z aplikacji mobilnej AliExpress korzystało 20 proc. użytkowników smartfonów w Polsce, podczas gdy z aplikacji Allegro - 15 proc. Czy na podstawie tych danych można wysnuwać wniosek, że AliExpress jest w stanie przeskoczyć Allegro pod względem popularności w Polsce i liczby obsługiwanych zamówień?

Gary Topp, szef AliExpress w Europie Środkowej i Wschodniej: Na polskim rynku koncentrujemy się przede wszystkim na budowaniu wiarygodnej platformy dla naszych użytkowników i wspieraniu polskiego rynku e-commerce. Cały czas dostajemy bardzo pozytywne opinie na temat produktów i usług AliExpress, a liczba osób odwiedzających naszą aplikację w grudniu jest tego potwierdzeniem. Uważamy, że oferowanie coraz większego wyboru jest ważne dla konsumentów.

 

Na którym miejscu jest Polska na liście największych rynków zagranicznych AliExpress?

Polska jest jednym z naszych trzech najlepszych rynków w Europie, a także jednym z naszych najlepszych rynków na świecie. Oczekujemy, że pozycja ta umocni się w nadchodzących latach przy dalszym utrzymaniu pozytywnego kursu polskiej gospodarki i ciągłym rozwoju polskiego rynku e-commerce.

 

Jak Polscy klienci korzystają z AliExpress - czy to aplikacja mobilna odpowiada za większość zamówień, czy np. klienci chętnie korzystają z wersji desktopowej strony?

Nasi użytkownicy wolą wersję mobilną niż stacjonarną i taka tendencja będzie nadal się utrzymywać.  Czasami jednak widzimy, że wielu użytkowników przełącza się między wersjami, na przykład przegląda ofertę przez aplikację, a następnie dokonuje transakcji poprzez komputer stacjonarny.

 

Jakie sposoby wysyłki są preferowane przez klientów z Polski? Czy wprowadzenie pod koniec ubiegłego roku możliwości dostarczania przesyłek z AliExpress do paczkomatów InPostu wpłynęło w sposób widoczny na liczbę zamówień z Polski?

InPost jest naszym bardzo ważnym partnerem, a ilość zamówień z dostawą do Paczkomatów InPost przekroczyło nasze początkowe prognozy. Oferowanie klientom coraz większej opcji dostaw i, co za tym idzie, lepszej jakości usług, pozostaje nadal głównym celem naszej działalności. W tym celu będziemy kontynuować współpracę z partnerami w Polsce.

 

A jakie metody płatności są preferowane przez Polaków na AliExpress?

Polscy użytkownicy płacą na wielu sposobów: kartą, przelewami i coraz częściej za pomocą Blik.

 

Czy ostatnie doniesienia o epidemii koronawirusa wpłynęły na liczbę zamówień z AliExpress lub na możliwość ich obsługi logistycznej, np. ze względuna odwołane loty?

Przykładamy do tej sprawy szczególną uwagę. Jednak z wytycznych WHO i Głównego Inspektoratu Sanitarnego w sprawie paczek wysyłanych z Chin wynika, że nie powinniśmy się spodziewać wpływu tej sytuacji na naszą działalność.

 

Podcast Puls Biznesu do słuchania co piątek od rana w twojej aplikacji podcastowej oraz na pb.pl/dosluchania

dziś: Alibaba i miliony Polaków

goście: Katarzyna Binert - Gemius, Paweł Klimiuk - Allegro, Marcin Glogowski - PayPal, Edwin Osiecki - DHL Express, Karolina Załęgowska - Instytut Boyma.