Chiński pomysł na 1,4 mld EUR

opublikowano: 05-09-2017, 22:00

Beijing WKW Automotive Parts będzie produkował samochody elektryczne w Niemczech. Zakład wytwarzający baterie do nich może powstać w Nowogrodźcu

Lokalna prasa już odtrąbiła sukces: Beijing WKW Automotive Parts (BWKW) zbuduje w Wykrotach koło Nowogrodźca na Dolnym Śląsku fabrykę baterii do aut elektrycznych, w której zatrudni 2 tys. osób. Kupi część ze 160 ha włączonych do Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości — donoszą lokalne portale.

RĄBEK TAJEMNICY:  Współpraca Beijing WKW Automotive Parts, kierowanego przez Li Jingyu (z prawej), z Hybrid Kinetic Group, której prezesem jest Chen Xiao, przy produkcji samochodów elektrycznych takich, jak zaprezentowany w kwietniu na Międzynarodowej Wystawie Przemysłu Motoryzacyjnego w Szanghaju luksusowy sedan H600, może wydać pierwsze owoce w Europie.
Zobacz więcej

RĄBEK TAJEMNICY: Współpraca Beijing WKW Automotive Parts, kierowanego przez Li Jingyu (z prawej), z Hybrid Kinetic Group, której prezesem jest Chen Xiao, przy produkcji samochodów elektrycznych takich, jak zaprezentowany w kwietniu na Międzynarodowej Wystawie Przemysłu Motoryzacyjnego w Szanghaju luksusowy sedan H600, może wydać pierwsze owoce w Europie. Fot. HYBRID KINETICGROUP

— Sprawa absolutnie nie jest jeszcze przesądzona. Przedstawiciele firmy oglądali w maju działkę. Jest dobrze położona, ma dostęp do energii elektrycznej o wystarczającej dla firmy mocy. Czekamy na decyzję, która ma zapaść do końca września — mówi Tadeusz Rycharski, prezes kamiennogórskiej strefy. Eksperci również uważają, że za wcześnie na radość.

— Bywały chińskie projekty, które rozwiewały się dzień przed podpisaniem umowy. Właśnie wróciłem z trzytygodniowej podróży po Chinach i o planach BWKW nie wiedziały ani Ministerstwo Handlu, ani inne urzędy, choć oczywiście nie muszą — komentuje Sławomir Majman, były prezes agencji inwestycji, obecnie dyrektor ds. pomocy i doradztwa inwestycyjnego w kancelarii Dentons

Wielki projekt

Prezes kamiennogórskiej strefy nie udziela informacji na temat potencjalnej skali projektu.

— Nie ujawniamy takich danych, dopóki firma nie podejmie decyzji — ucina Tadeusz Rycharski. Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, nie komentuje. — Jesteśmy w kontakcie z wieloma firmami zainteresowanymi budową w Polsce fabryk baterii do samochodów elektrycznych — mówi Tomasz Pisula. Agencja obsługuje dziewięciu inwestorów z Chin, łącznie deklarujących przedsięwzięcia warte 738 mln zł, dzięki którym powstałoby 2,6 tys. miejsc pracy. Z informacji „PB” wynika, że projekt BWKW może być bardzo duży.

— Chińczycy mówią nawet o 1,4 mld EUR nakładów — twierdzi źródło „PB”. — To może być pierwsza jaskółka wielkich chińskich inwestycji w przemyśle samochodowym w Europie. Program elektromobilności jest jednym z najbardziej ekscytujących chińskich planów dla UE, więc należy się spodziewać, że takich przedsięwzięć będzie więcej: począwszy od komponentów i części zapasowych, na gotowych pojazdach skończywszy. Jest tu synergia z krajowym programem elektromobilności wicepremiera Morawieckiego. Dobrze by było, byśmy w naszych romantycznych poszukiwaniach inwestycji z Chin wzięli pod uwagę właśnie samochody elektryczne — komentuje Sławomir Majman.

Polski zakład BWKW miałby być uzupełnieniem inwestycji budowanej przy granicy z Polską, w Rothenburgu/Oberlausitz, niedaleko Zgorzelca i około 40 km od Nowogrodźca. W maju niemieckie media podały, że BWKW podpisała list intencyjny z władzami Saksonii, dotyczący zakupu działki. Grupa zapowiedziała inwestycję swojej spółki zależnej Delon Automotive wartą 1,3 mld EUR i zatrudnienie tysiąca pracowników w zakładzie produkującym samochody elektryczne. Negocjacje prowadził szef firmy Li Jinyung. Chińczycy zarejestrowali w tym roku w Niemczech spółkę Delon Automotive. Firma ma się zajmować badaniami, rozwojem i produkcją samochodów elektrycznych klasy premium.

Azjatycki boom

BWKW to kolejna firma, która myśli o produkowaniu w Polsce baterii do samochodów elektrycznych. Taki zakład wybudował w Kobierzycach pod Wrocławiem LG Chem, który obiecał rok temu 1,3 mld zł inwestycji. Kilka dni temu „PB” informował, że Koreańczycy powiększą projekt. Firma zawiadomiła FSS (koreański odpowiednik KNF), że od sierpnia 2017 r. do czerwca 2020 r. zainwestuje jeszcze 436 mld wonów (1,37 mld zł). Z informacji „PB” wynika, że wartość inwestycji może być kilkakrotnie wyższa i wynieść 800 mln EUR (4,2 mld zł). Inna koreańska firma, SK Innovation, rozważa budowę podobnej fabryki na Dolnym Śląsku lub w okolicach Frankfurtu nad Odrą. Gdy w czerwcu prezes spółki zapowiadał budowę zakładu baterii litowych, mówił o Węgrzech lub Czechach, ale — jak widać — plany się zmieniły. SK Innovation ma kontrakt na dostawę baterii do samochodów Mercedes-Benz.

Nowy biznes

Beijing WKW Automotive Parts to — jak sama nazwa wskazuje — spółka z Pekinu zajmująca się produkcją części samochodowych. Została założona w 2002 r. jako joint venture spółek Beijing Zhonghuan Invesment Management i WKW Erbslöh Automotive z Niemiec. W 2012 r. spółka weszła na giełdę w Shenzhen. Ma zakłady m.in. w Pekinie, Szanghaju, Chengdu. Od kilku lat firma inwestuje w dziedzinie samochodów elektrycznych, jest m.in. właścicielem 75 proc. niemieckiej Elektrofahrzeuge Stuttgart. Ma przychody 4,77 mld USD i 635,45 mln USD zysku netto. Zatrudnia niemal 10 tys. osób.

To byłby hit

Polska wciąż czeka na wielką inwestycję zza Wielkiego Muru. Na koniec 2015 r. chińskie bezpośrednie inwestycje w Polsce wyniosły 198,5 mln EUR — wynika z danych NBP. Do największych należały zakup Huty Stalowa Wola i przejęcie Fabryki Łożysk Tocznych w Kraśniku przez Tri Ring Group (za około 300 mln zł). W czerwcu 2016 r. China Everbright International zdecydował się na zakup za 550 mln zł Novago, mławskiej firmy zajmującej się przetwarzaniem odpadów. W lutym „PB” informował, że chiński inwestor jest zainteresowany Korporacją Budowlaną Doraco z Trójmiasta. W marcu firma China Security & Fire podpisała z Value4Capital umowę na zakup ochroniarskiego Konsalnetu za 500 mln zł. W kwietniu ruszyła budowa fabryki oświetlenia ledowego firmy Hongbo. Ma kosztować 100 mln EUR. W Polsce działają m.in. WH Group, która przejęła amerykański Animex, Beijing West Industries, który przejął Delphi z USA, producenci telewizorów: TCL w Żyrardowie i TPV Displays w Gorzowie Wielkopolskim, Athletic Group, produkująca rowery w Koszalinie, i Nuctech, producent skanerów w Kobyłce pod Warszawą.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Chiński pomysł na 1,4 mld EUR