Chude święta w pandemii (PODCAST)

opublikowano: 18-12-2020, 06:30

Na świąteczne zakupy wydamy mniej niż przed rokiem, choć w internecie sprzedaż się kręci. O handlowym okresie świątecznym w wyjątkowych czasach opowiadają goście „PB do słuchania”

Wszyscy na święta moglibyśmy sobie życzyć powrotu do normalności. Mocno życzyć sobie tego muszą przedstawiciele branży handlowej, która co roku w czwartym kwartale miała żniwa, a teraz działa w kratkę z powodu pandemicznych ograniczeń – i już wiadomo, że tuż po świętach galerie znowu zostaną zamknięte na co najmniej trzy tygodnie.

Według danych Deloitte Polacy na te święta wydadzą o prawie 30 proc. mniej niż rok wcześniej, choć oczywiście cięcia wydatków nie na wszystko i nie wszędzie są takie same. O tym, komu jest wyraźnie gorzej i jak sobie z tym radzić, komu specjalnie gorzej nie jest, a także o tym, jak zachęca się nas do zakupów, opowiadają goście tego odcinka „PB do słuchania”. A skoro klimat jest – mimo pandemii – świąteczny, to nie mogło też zabraknąć karpia.

Na specyficzne warunki nie ma co narzekać – trzeba się do nich przystosować. Pierwszym gościem jest Anna Szmeja, szefowa Retail Institute, analizującego sytuację branży handlowej ze szczególnym naciskiem na galerie. Ekspertka odpowiada na pytania o to, jak mocno spadł ruch w galeriach i na kim najmocniej się to odbija, wyraża także wiarę w to, że do zakupów stacjonarnych w końcu wrócimy.

Następnie Renata Juszkiewicz, szefowa zrzeszającej największe sieci handlowe Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, mówi o znaczeniu czwartego kwartału – i przede wszystkim świąt – dla branży i o tym, co się zmieniło w tym roku.

Trzeci gość ma prawo do nieco lepszego nastroju, bo o ile w handlu stacjonarnym jest gorzej niż przed rokiem, o tyle w internecie sprzedaż kwitnie. Marcin Gruszka z Allegro opowiada więc o tym, jak w okresie świątecznym – zaczynającym się w praktyce już w listopadzie – rośnie ruch na największej platformie handlowej w Polsce i co na niej kupujemy sobie oraz bliskim.

Kolejnym gościem jest Paweł Wyborski z firmy QuarticON, który tłumaczy, w jaki sposób napędza się sprzedaż w internecie i jaką wiedzę o nas wykorzystują e-sklepy – a także odpowiada na fundamentalne pytanie o to, dlaczego ciągle wyświetlają nam się reklamy skarpetek, które już kupiliśmy naszym bliskim pod choinkę.

Ostatni rozmówca co roku w grudniu pracuje w pocie czoła nad tym, by na stołach wigilijnych mógł pojawić się tradycyjny karp. Paweł Wielgosz, prezes Organizacji Producentów Polski Karp i właściciel gospodarstwa rybackiego na Zamojszczyźnie, mówi o tym, skąd karpie w ogóle się u nas wzięły, ile co roku na nie wydajemy i co musi się stać, by ryba mogła zostać zjedzona tuż przed tym, jak w telewizji zacznie lecieć „Kevin sam w domu”, co jest inną świąteczną tradycją. Zdradza też, czy po całorocznej pracy przy hodowli karpi ma apetyt na nie w Wigilię.

Wszystkie odcinki „Pulsu Biznesu do Słuchania” są dostępne na stronie pb.pl/dosluchania oraz w aplikacjach podcastowych, m.in. na Spotify i Apple Podcasts. Polecam i życzę wesołych świąt, ale na razie szczęśliwego Nowego Roku nie życzę, bo w pandemicznym 2020 r. jeszcze się usłyszymy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane