Ciech chce poprawić dystrybucję
Rynek szwedzki odstrasza polskich przedsiębiorców wysokimi wymaganiami. Niewiele krajowych firm decyduje się na inwestowanie u naszych sąsiadów zza Bałtyku. Jedna z nielicznych — Ciech — zamierza przeznaczyć kolejne 300 tys. USD na ulepszenie swojej sieci dystrybucji.
Jedną z niewielu Polskich firm, które odważyły się zainwestować w Szwecji, jest przedsiębiorstwo Ciech. Posiada ono 60 proc. udziałów w spółce handlowej Nordiska Unipol AB, która działa w branży chemicznej.
— Szwecja charakteryzuje się m.in. brakiem naturalnych złóż surowców chemicznych oraz brakiem produkcji lokalnej wielu chemikaliów, z uwagi na surowe normy ekologiczne. Stąd wynika kierunek naszej inwestycji — twierdzi Jerzy Marciszewski, dyrektor biura zarządu Ciech.
Rynek szwedzki jest nasycony i pełen konkurujących firm.
— Zamierzamy nadal inwestować w spółkę Nordiska Unipol AB. Naszym celem jest wzmocnienie jej pozycji rynkowej i rozwój dystrybucji. Planowana wysokość inwestycji to 200-300 tys. USD — mówi Jerzy Marciszewski.
Zdaniem dyrektora, rynek szwedzki jest interesujący także z uwagi na bliskie położenie.
— Trudno jednak jednoznacznie polecać innym firmom próby dotarcia tam ze swymi wyrobami, gdyż szwedzcy kontrahenci stawiają bardzo wysokie wymagania jakościowe, technologiczne i ekologiczne wobec wyrobów sprowadzanych zza granicy — dodaje Jerzy Marciszewski.
Ciech jest piątą pod względem wartości eksportu na rynek szwedzki polską firmą. Wartość towarów sprzedawanych do kraju trzech koron kształtuje się na poziomie 20-25 mln USD rocznie.
Marcin Bołtryk