Ciechanów porządkuje reklamy

Pierwsze miasto w Polsce uchwaliło uporządkowanie reklam. Powstaje tabela opłat.

Niektóre samorządy nad uchwałami regulującymi zasady umieszczania reklam pracują od września 2015 r., kiedy zaczęła obowiązywać tzw. ustawa krajobrazowa. Umożliwia ona gminom wprowadzenie własnych zasad. Już wtedy swoje przepisy zaczął opracowywać także Ciechanów.

CZAS NA REKLAMOWY PORZĄDEK:
Zobacz więcej

CZAS NA REKLAMOWY PORZĄDEK:

Według Krzysztofa Kosińskiego, prezydenta Ciechanowa, uchwała porządkująca kwestię reklam jest odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców, którzy mają dość bałaganu. Teraz władze czeka uchwalenie stawek opłat i dokładna inwentaryzacja ogłoszeń. ARC

Nim jednak tamtejsi radni przystąpili do prac nad projektem uchwały, miasto przeprowadziło ankietę, która pokazała, że mieszkańcy chcą przepisów dotyczących umieszczania reklam. Potem jeszcze dwukrotnie konsultowano projekt — najpierw po jego przygotowaniu, a następnie po uwzględnieniu uwag mieszkańców i wniosków komisji rady. Ciechanowscy radni — jako pierwsi w Polsce — przyjęli uchwałę 28 kwietnia 2016 r. Aby jednak wprowadzić w życie jej zapisy, urzędnicy mają jeszcze sporo pracy.

— Nie chcieliśmy, aby uchwała powodowała problemy w działaniu już istniejących przedsiębiorstw, także tych, które wynajmują nieruchomości. Często w ramach umowy najmu firmy chcą mieć możliwość umieszczenia na budynku swojego logo lub informacji o prowadzonej działalności. Z tego powodu wykluczyliśmy z uchwały na przykład reklamę naklejaną na przeszklone otwory budynków, które informują o prowadzonej w budynku działalności — chodzi chociażby o sklepy spożywcze, a także formy informacji przestrzennych umieszczanych na elewacjach lub dachach budynku jak logo firm, jeśli są zaprojektowane jako element wyglądu architektonicznego elewacji danego obiektu — informuje Andrzej Kalinowski, kierownik Wydziału Planowania Przestrzennego i Gospodarki Nieruchomościami w Urzędzie Miasta Ciechanów. Uchwała nie przewiduje także konieczności wkomponowania reklam w kolorystykę i estetykę elewacji.

Jak wyjaśnia Andrzej Kalinowski, mogłoby to doprowadzić do niepotrzebnych sporów co do tego, co w jakimś miejscu pasuje, a co nie. Dlatego radni określili tylko ogólne zasady umieszczania tablic i urządzeń reklamowych oraz strefy, w których nie wolno ich montować (np. na budynkach objętych ochroną zabytków, w parkach, w pasach lub barierkach dzielących jezdnie albo przystanki, na latarniach).

Zabronili również rozpinaniabanerów reklamowych między drzewami, obiektami budowlanymi i ogrodzeniami. Maksymalna powierzchnia tablic i urządzeń reklamowych może w Ciechanowie wynosić 20 mkw., ale jednocześnie nie może przekraczać 20 proc. powierzchni elewacji. Dopuszcza się możliwość umieszczania reklam na niektórych ogrodzeniach, ale nie mogą być większe niż 3 mkw. Teraz samorząd przygotowuje tabelę opłat reklamowych. Muszą się mieścić w granicach, które wyznacza ustawa krajobrazowa.

Przy czym wskazuje ona, że taka opłata składa się z części stałej (do 2,5 zł dziennie bez względu na powierzchnię) i zmiennej (maksymalnie 0,2 zł za mkw. reklamy), i nie jest pobierana w przypadku tablic lub urządzeń reklamowych, które nie są widoczne z przestrzeni dostępnych publicznie.

— Zakładając maksymalną stawkę, która została wyznaczona w ustawie, miesięczny koszt opłaty za tablicę reklamową o powierzchni 4-5 mkw. wyniósłby około 100 zł. Ważniejsza jest jednak dla nas możliwość nakładania kar na nielegalne reklamy. Mamy nadzieję, że będzie to odstraszało od umieszczania ich niezgodnie z przepisami. Liczymy, że jeśli ktoś będzie musiał — zgodnie z ustawą — zapłacić za nielegalną reklamę czterdziestokrotność maksymalnej stawki zmiennej, czyli na przykład 40 zł dziennie lub więcej, to poważnie się zastanowi nad jej zawieszeniem — podkreśla Andrzej Kalinowski.

Uchwała porządkuje też zasady umieszczania szyldów. Każdy z podmiotów prowadzących działalność w danej nieruchomości może umieścić na niej tylko jeden szyld, który, jeśli jest montowany na ścianie, może mieć — zależnie od rodzaju — maksymalnie 1-1,5 mkw. powierzchni. Maksymalną wielkość szyldów wolno stojących określono na 250 cm wysokości, 120 szerokości o 40 grubości. Urzędników czeka jeszcze inwentaryzacja reklam w mieście. Jak mówi kierownik, część pracy jest już wykonana, ale dodatkowe informacje miasto uzyska dzięki zgłoszeniom reklam do opodatkowania, kiedy uchwała zacznie obowiązywać.

— Oczywiście będziemy musieli kontrolować istniejące i nowe reklamy, ale na razie nie wiemy, czy włączymy to do zadań już zatrudnionych urzędników, czy przyjmiemy do pracy dodatkowe osoby — mówi Andrzej Kalinowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Ciechanów porządkuje reklamy