Ciężarówki są szyte na miarę

Krzysztof Kandefer
opublikowano: 01-06-1999, 00:00

CIĘŻARÓWKI SĄ SZYTE NA MIARĘ

Kryteria wyboru taboru do przewozów towarowych

Wybierając samochód ciężarowy dla firmy prócz ceny należy brać pod uwagę względy bezpieczeństwa i ekonomiki eksploatacji. Warto skorzystać z uwag kierowcy, który będzie obsługiwał pojazd.

Sprawa wyboru samochodu ciężarowego jest zdecydowanie bardziej skomplikowana niż w przypadku auta osobowego. Proces ustalania jego ceny jest dużo bardziej złożony. Oczywiście istnieją tzw. ceny katalogowe, jednak pojazdy standardowe mają mniejszy udział w ogólnej sprzedaży.

Szyty na miarę

Najczęściej jednak samochód ciężarowy „buduje” się według wskazówek nabywcy. Można w nim wówczas zainstalować wiele dodatkowych, bardzo przydatnych akcesoriów. Na ogół firmy, które kupują takie auto po raz pierwszy, decydują się na modele najtańsze. Wynika to przede wszystkim z konieczności minimalizacji kosztów, jak również z braku rozeznania, menedżerów podejmujących decyzję o wyborze auta, w potrzebach kierowców.

Jednak spora cześć klientów decyduje się na ścisłe dopasowanie samochodu do swoich preferencji. Wynika to przede wszystkim z dążenia do zaspokojenia oczekiwań kierowców. Właściciel pojazdu coraz częściej dochodzi do wniosku, że troska o bezpieczeństwo i wygodę pracy kierowców przekłada się na bezpieczeństwo przewożonego przez nich ładunku. W wielu wypadkach lepsze „skonstruowanie” samochodu zapewnia nie tylko większy poziom bezpieczeństwa, ale również standard obsługi. To z kolei znajduje odbicie w szybkości transportu oraz skróceniu przestojów niezbędnych na przeglądy techniczne i naprawy ciężarówki.

Warto słuchać kierowcy

Korzystnym rozwiązaniem jest, gdy o wyborze pojazdu decyduje nie tylko właściciel, ale również kierowca. Może on się wypowiedzieć na temat swoich oczekiwań i wymagań. Podejmując decyzję o wyposażeniu auta warto pamiętać, że warunki pracy kierowcy są bardzo ciężkie. Codziennie spędza on za kierownicą kilka godzin, zaś na niewielkiej przestrzeni praktycznie całą dobę. Warto zapewnić mu więc warunki do wydajnej pracy i odpowiedniego wypoczynku.

Za co zapłacić

Wybór dodatkowych elementów oferowanych przez producentów samochodów ciężarowych jest bardzo duży.

Można zamówić wyposażenie, które ułatwia obsługę i zmniejsza ilość koniecznych wizyt w serwisach np.: automatyczny centralny układ smarowania, który ma za zadanie smarować wszystkie punkty wymagające takiego zabiegu.

Czas oczekiwania na przygotowanie pojazdu zgodnie z indywidualnym zamówieniem zależy od producenta i od wymagań klienta. Wynosi on ok. trzech miesięcy, ale w niektórych przypadkach wydłuża się nawet do pół roku.

Modele typowe można zwykle nabyć nawet od ręki. Jednak samochód ciężarowy zwykle przygotowany jest na dokładne zamówienie i „szyty jak u krawca”, w związku z czym typowe modele stanowią zdecydowaną mniejszość.

Przy zakupie samochodu ciężarowego pierwszą rzeczą, na którą zwraca się uwagę, jest jego ładowność, ściśle powiązana z masą całkowitą pojazdu.

Ceny wyposażenia

— W Scanii jest cennik na poszczególne podzespoły. Oczywiście istnieje również pewne minimum, poniżej którego klient nie może zejść. Jest ono ściśle określone przez przepisy. Na przykład wymogiem europejskim jest, aby w kabinie ciągnika siodłowego znajdowały dwa łóżka. W naszej ofercie znajdują się gotowe pojazdy, które spełniają to minimum, jednak klienci najczęściej decydują się na zakupy pojazdów specjalistycznych — twierdzi Artur Szafran ze Scanii.

Ustalanie ceny takiego zestawu jest bardzo skomplikowane, gdyż konieczne jest porozumienie się wytwórcy części z wykonawcą zabudowy, a czasami nawet z trzecim kontrahentem.

— Dopiero po wewnętrznych ustaleniach można przedstawić ofertę klientowi. Na ogół zajmuje to dwa tygodnie — mówi Artur Szafran.

Standardowe zamówienia są realizowane w ciągu około jedenastu tygodni. Jednak przygotowanie prawdziwych „dziwolągów”, jak na przykład tzw. pojazdy 8x8 do kopalni może zająć nawet sześć miesięcy. A jeśli potrzebne jest specjalistyczne wyposażenie, takie jak np. wyciągarka hydrauliczna, to może to trwać jeszcze dłużej.

Oprócz długiego czasu przygotowań, przerażać może również cena. Taka skomplikowana konstrukcja kosztuje nawet kilkaset tysięcy marek niemieckich.

Koszt zakupu takiego pojazdu jest ogromny. I tak na przykład podwozie firmy Man, o ładowności pięciu ton kosztuje około 140 tys. zł netto, a zestaw składający się z ciągnika siodłowego i naczepy, zwany popularnie TIR-em, kosztuje w sumie prawie 400 tys. zł netto.

Tak więc decyzja o zakupie takiego pojazdu powinna być dobrze przemyślana, gdyż nie jest to auto, które wymienia się co 10-20 tys. kilometrów przebiegu. Te pojazdy osiągają przebiegi dużo wyższe i w barwach floty firmowej pokonują na ogół kilka milionów kilometrów.

Równie istotne jest, że czas oczekiwania na ich dostarczenie jest na ogół dłuższy. W związku z tym należy decydować się na zakup takiego pojazdu z dużym wyprzedzeniem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Kandefer

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Ciężarówki są szyte na miarę