Citigroup jest coraz bliższa wejścia na rynek ubezpieczeń. W najbliższych tygodniach powinna podpisać umowę kupna jednego z działających na rynku towarzystw. Według naszych informacji, będzie to Energo-Życie.
Citigroup już od ponad roku zapowiada wejście na polski rynek ubezpieczeniowy. Według składanych w połowie roku zapowiedzi, miało to nastąpić w III kwartale 2001 r. Zgodnie z naszymi informacjami, w ciągu najbliższych tygodni amerykańska grupa kupi jedno z istniejących już towarzystw ubezpieczeniowych. Negocjacje są prowadzone z duńską Tryg-Balticą, która kontroluje towarzystwo Energo-Życie.
Energo-Życie zostało utworzone przez towarzystwo ubezpieczeniowe Energo-Asekuracja (obecnie Nordea Ubezpieczenia) i otrzymało licencję ubezpieczeniową we wrześniu 2000 r. Spółka faktycznie nie rozpoczęła jednak do dziś działalności, ponieważ wkrótce potem Tryg-Baltica — właściciel EA, kupiła Herosa-Life (obecnie Nordea Życie) i rozwijanie nowej spółki nie było już potrzebne. Na początku tego roku spółka została więc wystawiona na sprzedaż, a w rok po otrzymaniu licencji sprzedała jedną polisę, żeby nie stracić prawa do prowadzenia działalności ubezpieczeniowej.
Citigroup kupno Energo-Życie umożliwiłoby zaoszczędzenie mnóstwa czasu koniecznego do uzyskania licencji na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej.
Według nieoficjalnych informacji, Nordea Ubezpieczenia chce jak najszybciej sprzedać Energo-Życie. Na przeszkodzie stoi jednak wysoki kapitał akcyjny spółki, który wynosi 50 mln zł.
Ubezpieczeniowym ramieniem Citigroup jest amerykańskie towarzystwo Travelers. To ono dostarczy know-how i to amerykańskie wzorce zadecydują o tym, w jakim zakresie Citigroup zaangażuje się w polski rynek ubezpieczeniowy.
Najbardziej oczywistym kierunkiem będzie rozwijanie bancassurance z polskim Citibankiem/Bankiem Handlowym. Same tylko ubezpieczenia dla posiadaczy kart kredytowych, których jest 401 tys., prowadzone obecnie przez Commercial Union, gwarantują stabilny przypis składk.
Zgodnie jednak z zapowiedziami składanymi pół roku temu przez Raymonda Lima, wiceprezesa Banku Handlowego, grupa chce wprowadzić do swojej oferty także ubezpieczenie na życie i ubezpieczenia na życie z funduszem inwestycyjnym. Będą one dystrybuowane m.in. w ramach sieci Citibanku.
okiem eksperta
Szeroka oferta
Citibank ma rozbudowaną sieć sprzedaży i dobrych klientów. W tej sytuacji grupa chce im zaoferować jak najszerszą paletę usług. Jest to zgodne ze światowymi trendami. To, czy z czasem akcjonariusze uznają go za sukces, zależeć będzie jednak od tego, na ile ambitne są początkowe plany.
Tomasz Stadnik
analityk Credit Suisse
Asset Management