Co czeka branżę komunikacji marketingowej

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2022-02-24 20:00

Zmiana sposobu rozliczania efektywności kampanii, algorytmizacja treści, komunikacja 3E – oto wyzwania, przed którymi stoją PR-owcy.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak pandemia wpłynęła na kondycję branży komunikacji marketingowej
  • Przed jakimi wyzwaniami stoi sektor
  • Jakich specjalistów poszukują firmy

W jakiej kondycji są firmy z sektora komunikacji marketingowej. Z czym zmaga się branża? Między innymi na te pytania odpowiadają autorzy najnowszego badania „Bilans Kapitału Ludzkiego” (BKL) przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i Uniwersytet Jagielloński. Ze wspomnianego badania wynika, że przedsiębiorcy z branży kreatywnej sprostali wyzwaniom związanym z trudną sytuacją na rynku będącą efektem pandemii. W ciągu ostatnich dwóch lat 62 proc. firm odnotowało zyski, natomiast 60 proc. wprowadziło nowe lub ulepszone usługi, systemy i produkty. Pandemia tylko utwierdziła przedstawicieli biznesu w przekonaniu, że cyfryzacja sektora jest nieunikniona. Autorzy raportu podkreślają, że komunikacja w mediach tradycyjnych wyraźnie traci na znaczeniu. Natomiast rośnie wśród pracowników branży zapotrzebowanie na kompetencje cyfrowe.

Nowi klienci

Wśród pozytywnych skutków pandemii pracodawcy wymieniają zmniejszenie kosztów utrzymania firmy, skrócenie łańcucha dostaw, poszerzenie oferty biznesowej i zwiększenie liczby klientów.

Niestety, wielu przedsiębiorcom z branży nie wiedzie się dobrze. Aż 59 proc. przedstawicieli biznesu deklaruje spadek zamówień. Na zachwianie płynności finansowej narzeka 46 proc. szefów firm. Natomiast 28 proc. przedsiębiorców wstrzymało lub ograniczyło istotne inwestycje. Braków kadrowych wynikających z przebywania pracowników na kwarantannie lub z powodu pełnienia opieki nad dziećmi doświadczyło 25 proc. badanych spółek.

Jakich specjalistów potrzebują przedstawiciele sektora kreatywnego? Między innymi grafików, twórców treści, fachowców od rozwiązań cyfrowych i menedżerów odpowiedzialnych za budowanie relacji biznesowych z pozyskanymi kontrahentami. Aż połowa przedsiębiorców, która prowadziła rekrutację, miała problem ze znalezieniem odpowiednich kandydatów.

Kanały online górą

Z raportu wynika ponadto, że 95 proc. zatrudnionych w sektorze jest zadowolonych z wykonywanej pracy i nie zamierza jej zmieniać w ciągu najbliższego roku. Eksperci prognozują, że w najbliższych latach nie pojawią się nowe stanowiska w tej branży. Przewidują jednak spadek zapotrzebowania na pracowników związanych z mediami tradycyjnymi. Uzasadniają to rosnącą rolą kanałów online w komunikacji marketingowej.

Specjaliści podkreślają, że najbardziej docenianym przez pracowników motywatorem są premie. Innymi benefitami, na których również zależy osobom zatrudnionym w branży, są: elastyczny czas pracy i możliwość wykonywania obowiązków służbowych w formule zdalnej. Ważne jest dla nich także dofinansowanie szkoleń podnoszących kompetencje.

Eksperci są zgodni, że w nieodległej przyszłości branżę czeka wiele zmian. Przewidują m.in. zmianę sposobu rozliczania efektywności kampanii marketingowych, algorytmizację treści, a także wzrost znaczenia komunikacji 3E, na którą składa się empatia (ang. empathy), zaangażowanie (ang. engagement) i edukacja (ang. education).

Szczegółowe wnioski z badania BKL zostaną przedstawione podczas bezpłatnego webinarium z cyklu „Branżowe czwartki”. Odbędzie się ono 10 marca. Podczas spotkania nie zabraknie dyskusji na temat kierunków rozwoju sektora komunikacji marketingowej. Więcej informacji: www.parp.gov.pl