Co jest ważniejsze od umiejętności

Alina Treptow
opublikowano: 23-06-2010, 00:00

Na strategię firmy najbardziej wpływa rynek? Według szefów firm — zaraz po nim są technologie.

Na strategię firmy najbardziej wpływa rynek? Według szefów firm — zaraz po nim są technologie.

W ciągu 3-5 lat nowe technologie będą miały istotny wpływ na podejmowane przez zarządzających decyzje. Tak wskazywało w tym roku 39 proc. prezesów z 60 krajów, którzy wzięli udział w kolejnym badaniu IBM Global CEO Study. Przez cztery edycje badania oczekiwany wpływ nowoczesnych technologii na organizację przesunął się na skali ważności z miejsca szóstego na drugie. W tegorocznym badaniu technologie wyprzedziły nawet czynniki makroekonomiczne (38 proc.) i umiejętności ludzi (37 proc.).

To już konieczność

Co spowodowało tak znaczący wzrost?

— Coraz więcej się mówi o upraszczaniu, automatyzacji czy analityce biznesowej. A wszystkie te procesy nie mogą się już obejść bez wsparcia technologii. Staje się ona narzędziem niemal w każdej czynności operacyjnej. Nie tylko ułatwia dostęp do informacji, ale także oszczędza czas. Wymienić można systemy ERP, a wśród narzędzi analitycznych między innymi business intelligence — uważa Monika Remiszewska, dyrektor strategii i transformacji w IBM GBS Polska.

Czynniki technologiczne są najbardziej istotne dla dyrektorów generalnych w regionie ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej), Niemczech i we Francji. Natomiast polscy prezesi nie nadają im aż takiej rangi. Najwięcej, bo 38 proc. prezesów w naszym kraju, za najbardziej wpływające na strategię firmy uznaje czynniki regulacyjne, następnie rynkowe (21 proc.), a później makroekonomiczne (18 proc.).

Dla księgowych

Największy odsetek szefów twierdzi, że zbliżenie do klientów jest ich najważniejszą strategiczną inicjatywą na następne pięć lat. Ale i tu technologie mają swój udział, ponieważ to zbliżenie ma się dokonać przy wykorzystaniu internetu oraz interaktywnych i społecznych kanałów medialnych. Równie wysokie miejsce zajęły wnioski i zbieranie danych, które również coraz częściej wykorzystują rozwiązania technologiczne.

— Na przykład dyrektorzy finansowi spodziewają się, że znaczenie nowych technologii będzie w ich działach rosło. Zamiast czasochłonnej pracy w arkuszach kalkulacyjnych, oczekują nowych, bardziej efektywnych rozwiązań — wskazuje Monika Remiszewska.

Otoczenie biznesowe staje się coraz bardzie złożone. W odpowiedzi na to prezesi planują upraszczać zarówno operacje, jak i produkty. Niewątpliwie nowe technologie będą miały w tym swój udział.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu