Co zrobić, gdy kontrahent nie płaci

  • Justyna Klupa
opublikowano: 15-09-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Wezwanie do zapłaty, korzystanie z usług firm windykacyjnych, wpis do rejestru dłużników – to sposoby na nieuczciwych partnerów biznesowych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie sposoby pomagają w odzyskaniu pieniędzy
  • dlaczego warto wysłać dłużnikowi wezwanie do zapłaty
  • kiedy zgłosić się do firmy windykacyjnej

Rośnie liczba nieuczciwych lub niewypłacalnych kontrahentów, którzy nie regulują zobowiązań. O ile kilkudniowe opóźnienia w płatnościach nie są dla większości firm uciążliwe, o tyle wielotygodniowe lub dłuższe braki wpłat są już mocno odczuwalne, zwłaszcza przez mikro i małych przedsiębiorstwa, ponieważ wpływają negatywnie na ich płynność finansową. Dlatego firmy muszą podejmować próby odzyskania należności.

Oczywiście trzeba mieć na względzie, że sytuacja firm w wielu branżach jest ciężka i możliwe, że dłużnik nie reguluje płatności, bo rzeczywiście nie ma z czego. Trzeba jednak się z nim kontaktować i upominać się o swoje pieniądze. Rozmowy o długu nie są łatwe, ale warto próbować polubownych rozwiązań i ustalić warunki spłaty zobowiązania. Jeśli jednak upominanie się nic nie daje, firmy mogą skorzystać z kilku innych możliwości, które pomogą im odzyskać pieniądze od nieuczciwych kontrahentów.

Wezwanie do zapłaty, sąd…

Właściciel firmy może wysłać dłużnikowi wezwanie do zapłaty. Na nim musi wskazać przede wszystkim za co, ile i do kiedy nieuczciwy kontrahent ma spłacić zaległości. Niezależnie od tego, czy firma zdecyduje się na podjęcie dodatkowych kroków, wezwanie do zapłaty zawsze warto wysłać. Znaczenie ma to, że – zgodnie z art. 101 Kodeksu postępowania cywilnego - pozwanemu należy się zwrot kosztów, pomimo uwzględnienia powództwa, jeżeli nie dał powodu do wytoczenia sprawy i uznał żądanie pozwu przy pierwszej czynności procesowej. Co sprowadza się do tego, że jeśli dłużnik uzna powództwo przy wspomnianej pierwszej czynności procesowej, a nie otrzymał od firmy wezwania do zapłaty, to wierzyciel może zostać obciążony kosztami sądowymi.

Walcz o swoje:
Walcz o swoje:
Nieopłacone przez kontrahentów faktury to zmora wielu przedsiębiorców. Jest kilka sposobów na to, aby odzyskać należne pieniądze.
Adobe Stock

Kolejnym rozwiązaniem może być skierowanie sprawy na drogę sądową. W tym przypadku przedsiębiorca ma kilka możliwości. W zależności od okoliczności może skorzystać z postępowania zwykłego, nakazowego, upominawczego lub uproszczonego. Wybór właściwego trybu nie jest jedynym zmartwieniem – konieczne jest przygotowanie pozwu, którego treść powinna zawierać określone informacje. Aby uniknąć błędu, warto wybrać się do adwokata lub radcy prawnego i powierzyć sprawę specjalistom.

Warto pamiętać o tym, że przedsiębiorcom przysługuje prawo do ubiegania się o rekompensatę kosztów odzyskania nieterminowo zapłaconej faktury VAT. Jej kwota jest uzależniona od wielkości niezapłaconego zobowiązania. Jeśli świadczenie nie przekracza 5 tys. zł, jest to 40 EUR, natomiast gdy jego wysokość jest wyższa od 5 tys. zł i mniejsza niż 50 tys. zł, rekompensata wynosi 70 EUR. Za niezapłacone zobowiązanie w wysokości wyższej niż 50 tys. zł przedsiębiorcy przysługuje 100 EUR. Nie są to wysokie kwoty, biorąc pod uwagę straty, jakie może ponieść wierzyciel, który czeka na pieniądze.

…firmy windykacyjne lub rejestr

Kolejne rozwiązanie – można zlecić odzyskanie należności firmom windykacyjnym, które w imieniu przedsiębiorcy będą prowadziły rozmowy z dłużnikami. Wielu osobom tego typu podmioty błędnie kojarzą się z wizytami muskularnych panów i niezbyt przyjemnymi rozmowami w ramach tzw. twardej windykacji. W rzeczywistości to profesjonalne firmy

działające na innych zasadzie – przede wszystkim zgodnie z prawem. Ich głównym celem są negocjacje mające na celu osiągnięcie porozumienia między dwoma stronami dotyczącego możliwości spłaty.

Inną opcją jest wpisanie opóźniającego się z płatnościami do rejestru dłużników, w którym są udostępniane dane o zaległościach finansowych. Bazy takie jak np. BIG InfoMonitor umożliwiają wysyłanie wezwania do zapłaty na wzorcu za pośrednictwem serwisu. Jest to rodzaj miękkiej windykacji.

– Wezwanie wysyłane za pośrednictwem BIG to rozwiązanie skuteczniejsze od wezwania, które realizuje samodzielnie wierzyciel. Wynika to przede wszystkim z faktu, że dłużnik otrzymujący takie pismo bezpośrednio z biura, do którego dane mają w efekcie trafić, czuje nieuchronność [kary – przyp. red.], a tym samym jest bardziej zdeterminowany do uregulowania należności. Dodatkową przewagą wezwania z BIG jest to, że zawiera ono wyraźne ostrzeżenie o zamiarze wpisania dłużnika do rejestru oraz wymienia możliwe konsekwencje znalezienia się na liście długów – mówi Olga Krawczyk-Sadowska, główna specjalistka departamentu rynku MŚP z BIG InfoMonitor.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane