Coachingowa telewizja kariery

MK
opublikowano: 2011-08-19 13:49

Załóżmy, że zgłaszasz się do programu telewizyjnego, w którym grupa coachów analizuje twoją obecną karierę i daje ci wskazówki na przyszłość.

Juror Bonifacy patrzy na efektywność twojej kariery pod kątem wydajności: "Za swoją pensję pracujesz 40 godzin w tygodniu. Poszukaj pracy, w której będziesz pracować tyle samo, ale za pensję dwa razy większą".

Jurorka Eulalia przygląda się wariantom oszczędnościowym: "Jeśli wyrabiasz się z pracą w 7 godzin, bez sensu tracić tę jedną godzinę. Poszukaj takich rozwiązań organizacyjnych, które pozwolą ci uwolnić tę godzinę. Może przyjmij tryb zadaniowy i wychodź wcześniej z pracy. Może godzinę tę przeznacz na rozwój osobisty. Może umawiaj się z klientami poza miejscem pracy. Snucie się po biurze lub klikanie w komputerze tylko po to, by stracić godzinę jest bez sensu. A w kolejnym miesiącu spróbuj zaoszczędzić następną godzinę.".

Jurorka Honorata skłania się ku maksymalizacji przez innowacje: "Pytanie, na które musisz sobie ciągle odpowiadać, to... Liczą się sztuczki, dzięki którym najpierw powiększysz liczbę, ilość lub jakość wykonywanej pracy. Ale to tylko etap numer jeden - wdrożyć nowe, skuteczne narzędzia. Etap drugi zaczyna się zaraz po tym i polega na stopniowej adaptacji rozwiązań. Chodzi o to, aby korzystać z nich coraz bardziej wydajnie, w coraz krótszym czasie. To faza szukania ścieżek na skróty, drobnych usprawnień, o których nie pomyślał autor narzędzia".

Juror Lelisław filozoficznie zauważa, że choć "pięć" zawsze równie jest "pięć", to jest to jedynie wynik. Klucz tkwi w działaniu wykonywanej po drugiej stronie równania: "Wynik 5 można uzyskać, dzieląc 5 przez 1. Ale także dzieląc 7,5 przez 1,5, 10 przez 2, 50 przez 10. Efektywność pozostaje taka sama, jednak rzeczywisty efekt jest coraz większy. Rośnie od 4, przez 6, 8, aż do 40. Oznacza to, że zwiększenie ponoszonych kosztów przynosi bardzo duży efekt - choć na pierwszy rzut oka nic się nie zmieniło. Nie należy zatem bać się ponoszenia kosztów, jeśli uzyskany efekt znacząco wzrośnie".

Pytanie coachingowe 1: Który z jurorów budzi w tobie największą sympatię? Co to mówi o twoim podejściu do kariery?

Pytanie coachingowe 2: Który z jurorów budzi w tobie największą antypatię? Jak możesz - mimo wszystko - wykorzystać jego pomoc w swojej karierze? Co możesz zrobić w tym kierunku już w najbliższy poniedziałek?

Inspiracją tekstu jest zestawienie i opis różnych typów efektywności działań ekonomicznych, pochodzące z książki "Ubezpieczenia publiczne i prywatne w polityce społecznej. Skuteczność i efektywność" Marcina Kawińskiego (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011) - strony 35-39.

Nie wszyscy coachowie wzbudzają twą sympatię, ale z każdej rady można zaczerpnąć inspirację.
Nie wszyscy coachowie wzbudzają twą sympatię, ale z każdej rady można zaczerpnąć inspirację.
None
None