Cobra z polskiej fabryki MiG-ów

Łukasz OstruszkaŁukasz Ostruszka
opublikowano: 2012-12-08 12:50

Polacy potrafią być mistrzami "ręcznej roboty", nawet w tak specjalistycznej branży jak motoryzacja.

Amerykańska sieć sklepów magazynowych Costco oferuje klientom "wymarzony prezent świąteczny". To Kirkham Motorsports 427 KMS, czyli replika legendarnego roadstera Cobry, auta rozchwytywanego przez koneserów motoryzacji.

Costco oferuje konstrukcję auta (bez silnika i układu napędowego) w cenie prawie 90 tys. USD. Sieć zachwala produkt wspominając, że aluminiowe nadwozie wykonano w dawnej fabryce myśliwców MiG w Polsce, produkowanych u nas pod nazwą Lim-1.

Amerykański serwis motoryzacyjny Edmunds, podając informację o polskim pochodzeniu konstrukcji używa słowa "rzekomo". Koledzy ze Stanów nie zrobili więc dobrego researchu, bo replika Cobry rzeczywiście od kilkunastu lat powstaje w Mielcu. Spółka podaje, że sprzedała w tym czasie już 800 nadwozi wykonanych przez Polaków, głównie do takich krajów jak USA, Wielka Brytania, Niemcy i Arabia Saudyjska. Dwa egzemplarze zakupili klienci z Polski.

Jaka jest historia "polskiej Cobry"? Bracia David i Thomas Kirkham zainteresowali się możliwościami mieleckich konstruktorów, gdy ich szwagier kupił samolot wyprodukowany przez WSK Mielec. W 1994 r. zapytali, czy możliwe jest wykonanie aluminiowej karoserii Cobry. Odpowiedź była pozytywna.

- W marcu 1995 r. David Kirkham odwiedził Mielec, gdzie nawiązał kontakt z niewielką firmą Gepard. Po pokazaniu miniaturowego modelu samochodu Cobra i z pomocą kieszonkowego słownika angielsko-polskiego zamówił prototyp ramy i nadwozia modelu 427 - opowiada Grzegorz Pawlik, dyrektor finansowy spółki Kirkham Motorsports z Mielca.

Gepard wykonał dwa nadwozia Cobry, ale już we wrześniu 1996 r. amerykańscy bracia otworzyli w Mielcu własną firmę.

- Nasza fabryka mieści się na terenie byłego WSK Mielec, obecnie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Mielcu. Niektóre specjalistyczne usługi związane z produkcją nadwozi i przyrządów zlecamy zakładom lotniczym PZL - mówi Grzegorz Pawlik.

W Mielcu produkowane są nadwozia i niektóre części np. zbiorniki paliwa. Ostateczny montaż replik legendarnej Cobry odbywa się już w centrali Kirkham w mieście Provo w stanie Utah.

Mały, sportowy wóz Cobra zaprojektowano w latach 60-tych poprzedniego wieku. Konstrukcja była dziełem brytyjskiej firmy AC Cars i Carrolla Shelby, zmarłego w maju tego roku byłego amerykańskiego kierowcy wyścigowego, a także znanego i cenionego konstruktora sportowych samochodów. Shelby przerabiał głównie auta marki Ford i Dodge.