Czytasz dzięki

Comarch ma szansę umocnić się w ZUS

opublikowano: 27-10-2020, 22:00

Zarówno Comarch, jak i Asseco w przetargu na utrzymanie systemu ZUS zaproponowały jeszcze niższe ceny niż trzy lata temu.

Walka o kontrakt na utrzymanie największego systemu IT w kraju wchodzi w decydująca fazę. ZUS we wtorek otworzył oferty na utrzymanie Kompleksowego Systemu Informatycznego (KSI). Tym razem okres świadczenia usługi jest wyjątkowo długi, gdyż obejmuje łącznie sześć lat. Wybrany wykonawca będzie musiał najpierw przejąć utrzymanie części systemu od Asseco, którego umowa się kończy, a następnie od Comarchu, po czym cztery lata utrzymywać system.

Choć pracy jest więcej, to zarówno Asseco, jak i Comarch postanowiły ostro powalczyć o kontrakt i zaproponować jeszcze niższe ceny niż trzy lata temu. Konsorcjum Comarch Polska i Comarch zaproponowało wykonanie zamówienia za 203,9 mln zł brutto, podczas gdy w 2017 r. wyceniło prace na 242 mln zł. Asseco złożyło ofertę za 288,9 mln zł. W poprzedniej odsłonie było to 374 mln zł. ZUS ustalił budżet zamówienia na 494,2 mln zł brutto.

— Jesteśmy bardzo zadowoleni z obu ofert. Pokazuje to, że koszty działania systemu mogą być optymalizowane. To są dobre informacje z punktu widzenia finansów państwa — mówi Włodzimierz Owczarczyk, członek zarządu ZUS nadzorujący Pion Operacji i Eksploatacji Systemów.

Z wypowiedzi szefa IT ZUS wynika, że więcej podmiotów mogło zainteresować się kontraktem.

— Zaskakujące, że złożono tylko dwie oferty, ale być może rynek ma świadomość, że to nie są łatwe pieniądze do zarobienia, a odpowiedzialność społeczna jest ogromna — powiedział.

Czy Comarch, który złożył tańszą ofertę, jest w stanie godziwie zarobić na potencjalnym kontrakcie?

— Cena jest policzona na bazie znajomości rzeczywistych kosztów wykonywania umowy za ostatnie 1,5 roku. Trzy lata temu szacowaliśmy — dziś mamy konkretne dane — mówi Paweł Prokop, wiceprezes Comarchu.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Cena nie jest jedynym kryterium oceny ofert. Jej waga to 60 proc. Za 30 proc. będzie odpowiadał test kompetencji technicznych, a kolejne 10 proc. to test kompetencji biznesowych. Choć na razie nieco bliższy zdobycia kontraktu jest Comarch, to droga do tego jeszcze daleka. ZUS będzie chciał jak najszybciej rozstrzygnąć postępowanie, ale od samego rozstrzygnięcia przegranemu wykonawcy przysługują środki ochrony prawnej: najpierw odwołanie, a następnie ewentualna skarga do sądu. Biorąc pod uwagę, o jaką stawkę toczy się gra, należy spodziewać się zaciętej walki do samego końca. Czasu jest mało, bo umowa z Asseco kończy się w kwietniu 2021 r. Wielką niewiadomą jest odpowiedź na pytanie, co zrobi ZUS w przypadku, gdy nie uda mu się rozstrzygnąć do tego czasu przetargu.

Przedstawiciele zakładu zapewniają, że mają przygotowane scenariusze działań w różnych wariantach. Obecnie za utrzymanie ok. 30 proc. KSI odpowiadaComarch, a za pozostałą cześć Asseco. Za usługi z tego tytułu Asseco inkasuje miesięcznie około 5 mln zł brutto, a Comarch około 3 mln zł. Obie firmy mają też podpisaną z zakładem umowę ramową na rozwój systemu. W jej ramach od sierpnia 2018 r. ZUS udzielił 21 zleceń wykonawczych łącznie na ponad 220 mln zł, z czego sześć trafiło do Comarchu, a 15 do Asseco. Niezależnie od umowy ramowej w tym roku za przygotowanie zmian w systemie na potrzeby obsługi świadczeń związanych z pandemią Asseco pozyskało zlecenia za około 100 mln zł, a Comarch za około 20 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane