Przychody Compremum w I kwartale 2023 r. wyniosły 74 mln zł i były o 13 proc. wyższe r/r. Wyższy niż w analogicznym okresie rok temu był też zysk z działalności operacyjnej, jednak nie przełożyło się to na wzrost zysku EBITDA, który spadł o 7 proc. r/r. Jak tłumaczą przedstawiciele spółki, miało to związek ze spłatą zobowiązań.
Kontynuacja nowego rozdziału
Największe zainteresowanie inwestorów budzi biznes kolejowy spółki, a w szczególności jego najnowsza odnoga związana z produkcją wagonów towarowych. 12 czerwca Compremum poinformowało, iż po porozumieniu ze słowacką firmą Tatravagonka Poprad rozpocznie współpracę z Zakładem Naprawczym Taboru Kolejowego Paterek, który specjalizuje się w naprawie i modernizacji wagonów kolejowych. Pod koniec miesiąca planuje wziąć udział w podwyższeniu kapitału zakładowego, a w lipcu ustalić bardziej szczegółowe zasady współpracy. ZNTK Paterek w 2021 r. poniósł pokaźną stratę i ma ujemne kapitały własne.
- Jeszcze trwają negocjacje z Tatravagonką, głównym udziałowcem Paterka. W momencie, gdy Compremum będzie obejmowało akcje, sytuacja bilansowa spółki się poprawi i ujemny kapitał zostanie wyrównany przez podniesienie kapitału. W ostatnich latach ZNTK Paterek przeprowadzał szereg procesów restrukturyzacyjnych i było dużo odpisów, dlatego sytuacja bilansowa tak wygląda - wyjaśnia Paweł Daszkiewicz, doradca zarządu ds. segmentu kolejowego.
Determinacja przy zakupie spółki, której sytuacja bilansowa jest dość trudna, ma zdaniem zarządu Compremum być dowodem na to, jaką dużą pokłada wiarę w branżę kolejową.
- Branża kolejowa przeżywa mocny rozwój. Compremum angażuje się już w biznes związany z wagonami i lokomotywami, dlatego ważne jest też inwestowanie w branżę towarową. Sytuacja w Ukrainie i wzrost popularności transportu kolejowego zboża dodatkowo powoduje, że inwestycja w taką firmę, jak ZNTK Paterek, jest obowiązkowa dla grupy – dodaje Paweł Daszkiewicz.
Rozpoczęcie działalności w segmencie wagonów towarowych jest związane z chęcią dywersyfikacji segmentu kolejowego. Compremum realizuje już warty 71 mln zł kontrakt z PKP Intercity na naprawę okresową, modernizację i przegląd 14 wagonów osobowych. Jest też w trakcie budowy sześciu kolejowych zbiorników wodnych dla kolei austriackich w ramach wartego 77 mln EUR zlecenia firmy Josef Meyer Rail. Wkrótce ma rozpocząć prace organizacyjno-przygotowawcze do budowy prototypów platform kolejowych służących do przewozu dłużycy, które są skomercjalizowanym wynalazkiem Wojskowej Akademii Technicznej.
Reszta też ważna
Dużo uwagi przyciąga też kwestia kontraktu na budowę sieci GSM-r, który za spółką ciągnie się od lat. Z konsorcjum budowlanego wycofała się spółka Herkules, a pozostali jego członkowie, czyli Compremum i Nokia, prowadzą z Polskimi Liniami Kolejowymi mediacje w sprawie roszczeń, które są zdecydowanie większe niż kwota umowy. Właśnie dlatego zrezygnowano z aneksu do umowy, który w pewnym momencie był prawdopodobny.
- Marża spodziewana wynosi około 20 proc. Projekt jest na fazie mediacji przed prokuratorią generalną. Wśród podnoszonych przez nas postulatów jest waloryzacja wynagrodzenia, więc liczymy na to, że zakładana marża zostanie utrzymana - mówi Łukasz Fojt, wiceprezes Compremium.
Poza tym spółka całkowicie wycofała się z produkcji drzwi i okien, sprzedając fabrykę Słonawy za 18 mln USD. Jest w trakcie realizacji budowy infrastruktury rurociągowej w ramach umowy z IKS Solino i Grupą Orlen, wartej w sumie około 150 mln zł. Za pośrednictwem spółki Faradise działa nadal w branży OZE. Kończy pracę nad farmą fotowoltaiczną w województwie łódzkim i rozpoczęła sprzedaż magazynów energii Thermino, a wkrótce ma ruszyć z budową fabryki modułów bateryjnych.

