Coraz więcej nieściągalnych długów

opublikowano: 18-09-2019, 22:00

Prawie 2 proc. swoich należności firmy spisały na straty. Największy problem z nimi ma przemysł maszynowy.

Polscy przedsiębiorcy na zapłatę czekają średnio 56 dni — wynika z najnowszego Barometru Praktyk Płatniczych, badania przygotowanego przez firmę Atradius ubezpieczającą należności. To o dwa dni dłużej niż rok temu. Natomiast średnia dla Europy Wschodniej wynosi tylko 48 dni.

Polska vs. Europa Wschodnia

Prawie jedna trzecia ankietowanych firm przyznała, że aby złagodzić trudną sytuację finansową i uporać się z niedoborami pieniędzy wynikającymi z opóźnień w płatnościach, była zmuszona zapłacić swoim dostawcom z opóźnieniem. Co czwarty respondent potrzebował dodatkowego zastrzyku ze źródeł zewnętrznych. Znaczący jest również wzrost odsetka faktur odpisanych jako nieściągalne — obecnie to średnio 1,9 proc. łącznej wartości należności B2B w porównaniu z 1 proc. w ubiegłym roku.

Największy odsetek nieściągalnych należności, sięgający 3,7 proc., odnotował sektor przemysłu maszynowego. W przypadku branży budowlaneji rolno-spożywczej było to 1,9 proc. Natomiast w sektorach dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku oraz ICT/elektroniczny nieściągalne płatności wyniosły odpowiednio 1,5 proc. i 1,3 proc.

Badanie pokazuje także, że w porównaniu z ubiegłym rokiem przybyło przedsiębiorców, którzy udzielają swoim klientom kredytu kupieckiego. Ankietowani przyznali, że 48,5 proc. całkowitej wartości ich sprzedaży B2B zostało zrealizowane na podstawie odroczonego terminu płatności. Rok wcześniej ten odsetek wynosił 30,5 proc. To wciąż znacznie mniej niż w Europie Wschodniej, gdzie 67,2 proc. produktów i usług jest sprzedawanych na termin.

Dostawcy w Polsce dają również swoim klientom biznesowym więcej czasu na uregulowanie faktur. U większości polskich respondentów (88 proc.) przyznawane terminy płatności wynosiły średnio 38 dni od daty wystawienia faktury, o osiem dni więcej niż w zeszłym roku. To trzeci pod względem długości średni termin na zapłatę w Europie Wschodniej, zaraz po Turcji (59 dni) i Rumunii (40 dni). W przypadku całego regionu sięga on 37 dni.

3650b480-8c31-11e9-bc42-526af7764f64
Ubezpieczeniowe wieści
Newsletter, który dostarczy informacji na temat tego, co dzieje się w branży ubezpieczeń.
ZAPISZ MNIE
Ubezpieczeniowe wieści
autor: Karolina Wysota
Wysyłany co dwa tygodnie
Karolina Wysota
Newsletter, który dostarczy informacji na temat tego, co dzieje się w branży ubezpieczeń.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Najbardziej terminy płatności faktur dla swoich klientów biznesowych wydłużyli polscy przedsiębiorcy z sektora dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku i maszyn.

Praktyki płatnicze bez zmian

Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius w Polsce, zwraca uwagę, że zwiększony odsetek kredytów kupieckich oraz dłuższe terminy płatności faktur znajdują swoje odzwierciedlenie w polityce zarządzania należnościami polskich respondentów.

— Aż 33 proc. polskich firm zdecydowało się na zakup ubezpieczenia należności, podczas kiedy w Europie Wschodniej średnia wynosi 20 proc. — mówi Paweł Szczepankowski.

Dodaje, że najwyższe ryzyko kredytu kupieckiego dotyczy sektora budowlanego oraz teleinformatycznego, w których aż 32 proc. całkowitej wartości faktur w dniu zapadalności pozostawało niezapłaconych.

Atradius zapytał również firmy o prognozy na najbliższe miesiące. Okazuje się, że 46 proc. polskich przedsiębiorców nie spodziewa się zmiany praktyk płatniczych klientów biznesowych tym czasie, a 25 proc. oczekuje ich pogorszenia. Natomiast według 30 proc. respondentów zachowania płatnicze B2B poprawią się.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy