Coraz więcej producentów aut wprowadza modele na CNG

PGNiG
opublikowano: 2010-11-29 00:00

Liczba dostępnych w Polsce aut z napędem CNG rośnie z roku na rok. Oferta obejmuje samochody osobowe i dostawcze.

Liczba dostępnych w Polsce aut z napędem CNG rośnie z roku na rok. Oferta obejmuje samochody osobowe i dostawcze.

Kupujący samochody wybierają między modelami z silnikiem benzynowym, diesla lub zasilanym gazem LPG. Auto z instalacją CNG rzadko biorą pod uwagę, choć jest najtańsze w eksploatacji.

Zdecydowała ekonomia

Od niedawna po warszawskich ulicach jeżdżą dwie pierwsze w mieście ekologiczne śmieciarki. Jedną z nich jest ciężarowy Mercedes Econic o napędzie na CNG. Jest przyjazny dla środowiska, a poza tym niezwykle cichy — jeżdżąc nad ranem raczej nikogo nie obudzi.

Samochód napędzany sprężonym gazem ziemnym od kilku lat wykorzystuje także straż miejska w Mielcu. Opel Combo z instalacją fabryczną zastąpił wysłużonego Poloneza. Kupiło go miasto za około 66 tys. zł. Pojazd ma dwa zbiorniki paliwa: na gaz ziemny i benzynę. Pierwszy mieści paliwo pozwalające przejechać około 300 km. Drugi, zawierający benzynę, może być wykorzystany, gdyby wystąpiły problemy z zatankowaniem CNG. Decyzja o zakupie samochodu na CNG podyktowana była względami ekonomicznymi i ekologią. Auto zużywa mało paliwa i praktycznie nie emituje spalin.

Samochody napędzane sprężonym gazem ziemnym mają wiele atutów i tylko jeden minus — butle na gaz ziemny nie są pojemne, dlatego auta po zatankowaniu mogą przejechać mniej kilometrów niż pojazdy tradycyjne. Kolejny problem to niewiele stacji, na których można zatankować ten rodzaj gazu, w przeciwieństwie np. do gazu LPG.

Mimo to rynek CNG w Polsce powoli się rozwija, a do zalet tego paliwa stopniowo przekonują się kolejni nabywcy. Z myślą o nich producenci aut powiększają ofertę o samochody napędzane CNG.

Pierwsze były taksówki

Taksówki warszawskiej sieci Taxi były jednymi z pierwszych w Polsce aut zasilanych gazem CNG. Siedem lat temu Arkadiusz Wieczorek, prezes sieci, postanowił przystosować całą swoją flotę do CNG. Adaptowano pojazdy marki Seat. Importer Seata w Polsce był wyrozumiały. Zgodził się na montaż instalacji i pomógł w staraniach o jej homologację. Obecnie samochody napędzane CNG znajdują się w polskiej ofercie Seata. W ślad za nim idą inni producenci. Auta przystosowane do korzystania ze sprężonego gazu ziemnego wprowadzają do oferty m. in.: Volkswagen, Mercedes Fiat, Iveco i Volvo, a także Opel. Model Astra w wersji CNG cieszy się dużą popularnością zwłaszcza u naszych zachodnich sąsiadów, którzy wykorzystują go zwłaszcza jako samochód służbowy. Opel Zafira napędzany CNG wygrał zaś tegoroczną, siódmą, edycję Supertestu Ekonomii. Biorą w nim udział najoszczędniejsze pojazdy które walczą o tytuł najbardziej ekonomicznego samochodu.

Nowe marki w ofercie

W Polsce niewielu ludzi wie, że światowym liderem w produkcji aut zasilanych tym rodzajem paliwa jest koncern Fiata. Jednym z pierwszych fabrycznych modeli napędzanych CNG dostępnych na polskim rynku był Fiat Multipla. Pojawił się u nas w 1999 r. pod nazwą Bipower. Obecnie można kupić również inne modele tej marki w wersji CNG, m.in. Doblo, Ducato, a ostatnio Panda Natural Power. Samochód produkowany w Polsce zalicza się do najbardziej ekonomicznych i ekologicznych aut świata. Do niedawna produkowano w Polsce blisko 60 tys. tych aut. Jednak na nasz rynek trafiło ich niewiele. Obecnie jego produkcja uległa zmniejszeniu, bo od połowy tego roku włoski rząd wycofał się z dotacji dla CNG.

Panda Natural Power średnio spala zaledwie 5,7 msześć. na 100 km. To jedyne auto z segmentu małych miejskich aut klasy A z fabrycznie zamontowaną instalacją CNG. Silnik ma pojemność 1,2 l. Może korzystać zarówno z gazu ziemnego, jak i benzyny. Kierowca sam decyduje o rodzaju napędu wciskając odpowiedni przełącznik.

Bez dopłat się nie uda

Eksperci podkreślają: rozwój sektora CNG w Polsce będzie zależał od wprowadzenia ulg i dopłat dla przedsiębiorców budujących stacje CNG, a także osób fizycznych i firm użytkujących takie pojazdy.

Ich zdaniem w promowanie sektora CNG powinny się włączyć samorządy, m.in. ograniczając ruch pojazdów w centrach miast z wyjątkiem aut napędzanych gazem CNG.

Kolejnym krokiem powinno być wprowadzenie ekologicznego podatku i dopłat przy zakupie fabrycznych pojazdów CNG, a także zwrot części kwoty zainwestowanej w adaptację pojazdów benzynowych na zasilanie gazem.

Ekologia według definicji

Do aut przyjaznych środowisku należą samochody napędzane gazem ziemnym CNG, elektryczne auta akumulatorowe, samochody hybrydowe i zasilane paliwami alternatywnymi, w tym wodorem i biopaliwami.

Spaliny emitowane przez auta to 30 proc. całej emisji dwutlenku węgla w Europie. Dlatego Komisja Europejska zaostrzyła normy. Wszystkie auta rejestrowane po raz pierwszy muszą emitować nie więcej niż 130 g spalin na kilometr, a do 2020 r. ta wartość ma wynieść 95 g/km. Zgodnie z założeniami Unii, do 2020 r. w transporcie drogowym przynajmniej 10 proc. pojazdów ma wykorzystywać ekologiczne źródła.