Coraz większe bariery dla biznesu

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-11-03 20:00

Dwie trzecie Polek uważa, że prowadzenie firmy obecnie jest trudniejsze niż cztery lata temu. Dla co trzeciej obniżenie składek ZUS byłoby sporym ułatwieniem. Mimo to 40 proc. widzi szansę na rozwój działalności.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Dlaczego kobiety uważają, że trudniej jest teraz prowadzić firmę?
  • Co byłoby dla nich największym wsparciem?
  • Czy kobiety dostrzegają szansę rozwoju swojej firmy?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z informacji wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet, która bazuje na danych pochodzących z Krajowego Rejestru Sądowego, wynika, że kobiety są właścicielkami ponad 27 proc. polskich firm i prowadzą głównie działalność usługową. Ich udział w tym sektorze może sięgać nawet 70 proc.

Dwie trzecie respondentek uczestniczących w badaniu „Polki i przedsiębiorczość 2024” przeprowadzonym przed Fundację Włączeni Plus uważa, że prowadzenie firmy jest obecnie trudniejsze niż cztery lata temu. Natomiast 17 proc. nie widzi zmiany w tym zakresie. Jedynie 13 proc. respondentek uważa, że prowadzenie własnej działalności jest teraz łatwiejsze.

Co według badanych utrudnia rozwój firmy? 70 proc. respondentek wymieniło obowiązujące przepisy prawno-podatkowe. Zaledwie 17 proc. ma odmienne zdanie. A co zdaniem kobiet byłoby największym wsparciem bezpośrednio po założeniu własnej firmy? Najczęstszą odpowiedzią były niższe składki na Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przez pierwsze kilka lat prowadzenia działalności (31 proc. wskazań).

– Dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: perspektywy i rozwój” doskonale pokazują, że przedsiębiorczość kobiet w Polsce napotyka na bariery związane z niestabilnym i złożonym otoczeniem prawno-podatkowym. To sygnał dla decydentów, że realna pomoc nie polega tylko na wsparciu na starcie, ale na tworzeniu warunków sprzyjających rozwojowi w dłuższym okresie - komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Włączeni Plus.

Mimo barier i utrudnień 40 proc. kobiet dostrzega szansę rozwoju swojej firmy. W czarnych barwach widzi tę kwestię 17 proc. badanych. Z raportu wynika, że co szósta przedsiębiorczyni chce rozwijać firmę międzynarodowo, co czwarta zamierza rozszerzyć działalność o kolejną branżę, a co dziesiąta chciałaby zmienić sektor, w którym prowadzi biznes, przy czym 6 proc. na taki, w którym ma już doświadczenie, a 4 proc. na zupełnie nowy.