Córka PGF rusza na podwójne łowy

MAR
18-11-2008, 00:00

Złowić kapitał i przejąć zagraniczne spółki — oto plan spółki z grupy giganta, którego kurs wczoraj dołował.

Złowić kapitał i przejąć zagraniczne spółki — oto plan spółki z grupy giganta, którego kurs wczoraj dołował.

Central European Pharmaceutical Distribution (CEPD), spółka skupiająca detaliczną działalność Polskiej Grupy Farmaceutycznej (PGF), na początku listopada rozpoczęła "pilot-fishing", czyli wstępne rozmowy o uzyskaniu kapitału z funduszami private equity. Mają się one zakończyć na przełomie roku. Pieniądze z emisji akcji spółka przeznaczy na akwizycje. Chodzi o kwoty idące w setki milionów złotych. Wariant oferty publicznej jest mało prawdopodobny.

— Rozmowy z potencjalnymi inwestorami prowadzimy równolegle z ustaleniami dotyczącymi przejęć — mówi Maria Pasło-Wiśniewska, szefowa CEPD.

Znana menedżer, która wcześniej była prezesem banku Pekao, ocenia, że w pierwszej kolejności akwizycje mogą nastąpić w takich krajach, jak: Czechy, Słowacja, Rumunia, Serbia, a także Białoruś i Ukraina. Spółka stara się także o przejęcie prywatyzowanego Cefarmu Białystok.

Wyniki PGF po III kwartale nie zachwyciły inwestorów. Dodatkowo spółka odwołała prognozy zysku w 2008 r. Kurs wczoraj spadł o 8,4 proc.

— Niestety, spółce nie pomagają wysokie koszty restrukturyzacji, rosnące rynkowe stopy procentowe, znaczące zadłużenie grupy oraz wysoka efektywna stopa podatkowa — ocenia Tomasz Sokołowski, analityk z BZ WBK.

W opinii analityka spółce nie grożą już znaczące spadki notowań, jednakże cena akcji powinna zachowywać się gorzej niż rynek. Inwestorzy spodziewali się, że po słabych wynikach z drugiego kwartału 2008 r. bez zbycia aktywów trwałych spółka nie wykona prognozy zysku netto na cały rok. I tak się rzeczywiście stało. PGF ocenia, że wypracuje 70-75 proc. wyniku netto z 2007 r. (wówczas zarobiła 71 mln zł).

Nie wiadomo, czy spółka zdecyduje się na wypłatę dywidendy za 2008 r.

— Taką decyzję podejmiemy w maju — mówi Jacek Szwajcowski, prezes PGF.

Po III kw. analitycy pozytywnie ocenili poprawę marży brutto (wzrost o 26,6 proc. w stosunku do takiego samego okresu w 2007), co w ich opinii jest pierwszym rezultatem nowo wdrażanej polityki handlowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAR

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Córka PGF rusza na podwójne łowy