CPK będzie w Baranowie

opublikowano: 18-09-2017, 17:17
aktualizacja: 18-09-2017, 17:18

Z nieoficjalnych informacji wynika, że już wiadomo, gdzie powstanie port dla Polski. W przyszłym tygodniu decyzję w tej sprawie podejmie rząd.

Centralny Port Komunikacyjny powstanie w okolicach Baranowa na Mazowszu, wynika z nieoficjalnych informacji Internetowej Agencji Radiowej potwierdzonych przez dwa wiarygodne źródła.

- Nie komentuję – ucina Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Z informacji „PB” wynika, że rada ministrów zajmie się koncepcją budowy CPK na posiedzeniu w przyszłym tygodniu. Jeśli przyjmie dokument, zapadnie decyzja o lokalizacji. Na razie koncepcja CPK nie została dostarczona do KPRM.

Baranów leży 40 km na zachód od Warszawy. W okolicy przebiega autostrada A2 i kolejowa linia z Warszawy do Żyrardowa, która niedawno została zmodernizowana.

- Lokalizacja CPK w Baranowie nie jest zaskoczeniem, bo była rozpatrywana obok Mszczonowa i Babska. To nie najgorsza lokalizacja. W porównaniu do Mszczonowa, który był uznawany za faworyta, Baranów jest bliżej autostrady A2, a dalej od Centralnej Magistrali Kolejowej. Z drugiej strony, jest blisko planowanego, przyszłego przebiegu Kolei Dużych Prędkości. Ważne, że nie wybrano żadnej egzotycznej lokalizacji, a takie obawy też się pojawiały – mówi Michał Leman, który odpowiadał za budowanie produktu w PLL LOT i budował spółkę LOT Travel, a obecnie prowadzi blog Captainspeaking.

Andrzej Kolek, wójt gminy Baranów, cytowany przez Money.pl, przyznaje, że nikt go nie informował o decyzji, a on sam nie lobbował za takim wyborem, bo większość mieszkańców sceptycznie podchodzi do inwestycji.

- To są zwykłe pola, na których od jakiegoś czasu ludzie się budują. Nikt nie zakładał, że kiedyś powstanie tam takie gigantyczne lotnisko. Wydawałem decyzje pozwalające na budowę domów, bo nigdy niczego wielkiego tam nie planowano. Sam mam na tym terenie działkę, myślałem o rozbudowie domu. Decyzja decyzją, ale to trzeba jakoś wykonać, powiązać z układem komunikacyjnym, zbudować drogi, linie kolejowe. Autostrada A2 już jest zakorkowana. Kolej dużych prędkości jest tylko w planach – mówi Andrzej Kolek.

CPK ma docelowo obsługiwać 50 mln pasażerów rocznie. Koszt budowy szacowany jest na 35 mld zł. Zgodnie z projektem finansowania przygotowanym przez PFR, sam port lotniczy będzie kosztował około 20 mld zł. 75-80 proc. tej kwoty ma zapewnić zewnętrzne finansowanie, m.in. z EBI, EBOR czy innych banków. Resztę zapewni PFR lub inni inwestorzy, np. PPL, operator m.in. Lotniska Chopina, czy międzynarodowe fundusze inwestujące w projekty infrastrukturalne. Do 15 mld zł będą kosztować komplementarne inwestycje, w tym budowa linii kolejowych. W tym przypadku unijne fundusze mogą sięgnąć nawet 70-80 proc. Możliwe jest np. dofinansowanie z drugiej edycji programu Connecting Europe Facility, który m.in. wspiera budowę infrastruktury transportowej.

Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania przepustowości. W ubiegłym roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina to 20 mln osób rocznie. Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że polskie porty lotnicze w ubiegłym roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów - o 12 proc. więcej niż w 2015 r. Według prognoz, w roku 2030 będzie to 60 mln podróżnych.

W związku z budową CPK pełnomocnik zaproponuje szereg ustaw, w tym specustawę, która ureguluje warunki przeprowadzenia inwestycji i zabezpieczy m.in. przed spekulacyjnym obrotem gruntami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

CPK będzie w Baranowie