Spółka CPK przekonuje, że wielka inwestycja oznacza nie tylko nawet 100 mln pasażerów i dziesiątki szybkich połączeń kolejowych, ale także wzrost przewozów cargo, które Polska może odebrać lotniskom z Frankfurtu czy Amsterdamu. Dziś 62 proc. cargo lotniczego z Europy Środkowej i Wschodniej wyjeżdża ciężarówkami do portów Europy Zachodniej, a Lotnisko Chopina odpowiada za mniej niż 1 proc. europejskiego rynku. IATA prognozuje, że CPK w krótkim czasie może zdobyć nawet 20 proc. cargo w Europie Środkowej i Wschodniej. Oznaczałoby to spore wpływy do budżetu państwa. Na dowód CPK przedstawia raport EY.
— Twórcy raportu obliczyli, że od połowy lat 30. dzięki CPK dodatkowe roczne dochody budżetu państwa z cła i VAT będą przekraczały miliard złotych. W ciągu pierwszych 32 lat działalności, do 2060 r., inwestycja wygeneruje blisko 200 mld zł — mówi Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Spółka zakłada, że nakłady z budżetu państwa na budowę lotniska wyniosą około 9 mld zł. Cała inwestycja lotniskowa to koszt około 41 mld zł. 60 proc. tej kwoty ma zapewnić finansowanie dłużne, a 40 proc. to wkład inwestorów prywatnych i państwa. Pula inwestorów będzie podzielona w proporcjach 51 proc. dla skarbu państwa i państwowych osób prawnych, a 49 proc. dla inwestorów branżowych i finansowych. Finansowanie dłużne i inwestycja inwestorów prywatnych to 32 mld zł.
— Pieniądze z budżetu państwa zwrócą się więc już po 12 latach, i to tylko z wpływów z większej ilości towarów sprowadzanych do UE przez lotnisko CPK — mówi Marcin Horała.
Wzrost obsługiwanego w Polsce cargo ma być skokowy. W scenariuszu centralnym wielkość importu do Polski wzrośnie z około 75 tys. ton i 46 mld zł w 2022 r. do około 932 tys. ton i 589 mld zł w 2060 r. Eksport ma urosnąć z 58 tys. ton i 32 mld zł do 544 tys. ton i 428 mld zł. Eksperci EY przewidują, że największą rolę odegrają takie branże jak: technologia, przemysł farmaceutyczny, chemiczny, motoryzacyjny oraz handel metalami.
Wartość importu wpłynie na wysokość naliczanego na CPK cła. Raport przewiduje, że w scenariuszu bazowym będzie to 874 mln zł w 2028 r. i 4,5 mld zł w 2060. Po skorygowaniu o wpływy, które i bez CPK zostałyby zrealizowane, oraz odliczeniu 75 proc. cła, które jest przekazywane do budżetu UE, wpływy do budżetu państwa wyniosą 115 mln zł w 2028 r. i 925 mln zł w 2060. Łączna skumulowana kwota cła wynikająca z działalności CPK wyniesie w scenariuszu centralnym 18,9 mld EUR, a do sektora finansów publicznych wpłynie 4,7 mld EUR.
VAT, który zostanie naliczony na lotnisku CPK, ma w 2028 r. wynieść 24 mld zł, a w 2060 116 mld zł. Po korekcie o wartość podatku, który wpłynąłby także bez CPK, oraz odliczeniu jego części okazuje się, że nowy port nie przyczyni się w trwały sposób do zwiększenia dochodów budżetu państwa.