CPK konsultuje plan generalny

opublikowano: 27-09-2022, 16:37
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Spółka skierowała do konsultacji z samorządami koncepcję rozwoju Portu Solidarność do 2060 r.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie są fazy i etapy budowy CPK
  • Jakie są prognozy ruchu lotniczego w Polsce

We wtorek spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) rozpoczęła z samorządami konsultacje planu generalnego, które potrwają 30 dni. Strategiczna koncepcja wskazuje, jak ma wyglądać lotnisko i jak ma być rozbudowywane. Docelowo, do 2060 r., port ma mieć trzy równoległe drogi startowe i infrastrukturę umożliwiającą przeprowadzenie ok. 450 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie, a terminal ma mieć przepustowość 65 mln pasażerów.

Plan generalny ma być zatwierdzony w I kw. 2023 r. CPK złoży wkrótce wniosek o decyzję środowiskową dla Portu Solidarność z węzłem kolejowym, infrastrukturą drogową i pozostałą infrastrukturą towarzyszącą. Uruchomienie lotniska jest planowane na 2028 r. W 2029 r. port ma obsłużyć ok. 29 mln pasażerów. Prognoza ruchu na CPK została sporządzona w wariantach niskim, bazowym i wysokim, a do planu generalnego wykorzystano bazowy.

IATA prognozuje, że w 2024 r. liczba przewozów lotniczych w Polsce przekroczy poziom z 2019 r., a liczba pasażerów wyniesie 52,1 mln. W 2029 r. na to być już 68,1 mln, a w 2060 r. 142,6 mln. W 2060 r. lotniska: Port Solidarność, Warszawa-Modlin i Warszawa-Radom mają obsługiwać połowę wszystkich pasażerów w Polsce, Kraków ma się zbliżyć do 20 mln pasażerów, a Gdańsk, Katowice i Wrocław przekroczyć 10 mln.

Plan generalny przewiduje dwie fazy. Pierwsza, której koszt szacowano wcześniej na 35 mld zł, ma dwa etapy, a drugi z nich potrwa od 2035 r. do wyczerpania przepustowości dwóch dróg startowych, co jest prognozowane na 2044 r.

Wywłaszczenia za odszkodowaniem, które są możliwe po uzyskaniu przez inwestora decyzji lokalizacyjnej, będą dotyczyły najpierw etapu 1 fazy 1. Faza 2 to długoterminowy plan rozbudowy, może być również rozłożona na etapy, a będzie zależna od skali ruchu. Jej realizacja będzie wymagała osobnej decyzji środowiskowej, a później lokalizacyjnej, co jest możliwe najwcześniej w latach 40. Do tego czasu nie będzie wywłaszczeń na tym obszarze.

Trwają prace nad rządową nowelizacją ustawy o rekompensatach za wywłaszczenie pod inwestycji użyteczności publicznej. Przewiduje 120 proc. do wyceny dla nieruchomości niezabudowanych i 140 proc. dla nieruchomości zabudowanych. Mieszkańcy oczekują rekompensaty za utracone korzyści, którą nowelizacja znosi. Sejm odrzucił wszystkie poprawki strony społecznej, a ustawa została skierowana do Senatu.

Jak ma rosnąć CPK

Faza 1, etap 1: 2028-35 Dwie równoległe drogi startowe, infrastruktura na ok. 330 tys. startów i lądowań rocznie, terminal o przepustowości 40 mln pasażerów rocznie2150 ha, granica przechodzi w rejonie Strumian, na południe od miejscowości Szymanów i Kaski

Faza 1, etap 2: 2035-44 Dwie równoległe drogi startowe, infrastruktura na ok. 390 tys. startów i lądowań rocznie, terminal o przepustowości 50 mln pasażerów rocznie2700 ha, na północy granica w rejonie miejscowości Szymanów i Kaski, w tym rejonie przewidziana jest infrastruktura dla lotnictwa ogólnego (General Aviation) i infrastruktura wojskowa

Faza 2: 2045-60 Trzy równolegle drogi startowe, infrastruktura na ok. 450 tys. startów i lądowań rocznie, terminal o przepustowości 65 mln pasażerów rocznie3900 ha, na południu obszar sięga okolic autostrady A2

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane