
CPK otrzymał zgodę na przeprowadzenie due diligence.
“CPK jest spółką Skarbu Państwa powołaną do realizacji programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę w Polsce nowego lotniska centralnego oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury technicznej. Pozyskanie strategicznego inwestora branżowego odpowiedzialnego za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego może oznaczać zatem dla Spółki szereg korzyści, szans lub synergii biznesowych. Naruszenie uzasadnionych interesów Spółki polegałoby zatem w szczególności na możliwym negatywnym wpływie niezwłocznej publikacji opóźnionej informacji na przebieg i wynik negocjacji pomiędzy stronami Transakcji” - głosi komunikat Torpolu.
Torpol to wykonawca infrastruktury kolejowej. Kapitalizacja spółki o 475 mln zł, a w jej akcjonariacie istotne pakiety oprócz należącego do skarbu państwa TF Silesia mają NN OFE (10,4 proc.) i PKO TFI (8,8 proc.).
– Celem inwestycji CPK w Torpol jest chęć zmniejszenia ryzyka braku odpowiednich zasobów wykonawczych na potrzeby realizacji ambitnego programu inwestycyjnego CPK. Z naszego punktu widzenia ważne jest, żeby wykonawcy kolejowi byli zdolni do realizacji rozbudowanych programów inwestycyjnych, posiadali wiarygodność finansową, a jednocześni byli konkurencyjni – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej, Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Jak zauważa minister, dotychczasowe problemy w realizacji dużych inwestycji kolejowych w Polsce wynikały m.in. z ograniczeń po stronie wykonawców, np. kompetencyjnych, sprzętowych, kadrowych i finansowych, a czasami też nieodpowiedniego podziału ryzyka między wykonawcę i zamawiającego. – Nabycie przez CPK spółki wykonawczej będzie stymulować dalszy rozwój i konkurencyjność rynku budowlanego, co jest potrzebne dla projektowanych przez nas inwestycji – dodaje Marcin Horała.