Wiedza o społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility — CSR) w polskich mikro-, małych i średnich firmach jest bardzo słaba — taki wniosek wynika z najnowszego raportu Agencji Rozwoju Innowacji (ARI). Okazuje się, że aż 64 proc. badanej kadry zarządzającej i innych osób decyzyjnych z MSP nie zna definicji pojęcia CSR. Jednak zapytane o konkretne działania wiążące się z tym terminem, mówią, że je podejmują.

— Badani utożsamiają CSR z etycznym zachowaniem. Stąd takie wyniki, mimo że deklarowali wcześniej nieznajomość definicji — wyjaśnia Szymon Gawryszczak z ARI.
Najpopularniejszą aktywnością badanych firm jest przekazywanie pieniędzy i darów na cele społeczne (48 proc.)
— Duża popularność tego działania może wynikać z łatwości jego realizacji. To nie wymaga dużego zaangażowania — mówi Marta Galewska z ARI.
24 proc. kieruje swoją produkcję lub usługi do osób starszych, niepełnosprawnych i będących w trudnej sytuacji materialnej. Innym popularnym działaniem jest użyczanie swoich produktów, usług i lokali różnego typu organizacjom. Z badania wynika jeszcze jeden niepokojący wniosek — aż 29 proc. przedsiębiorców nie ma strategii rozwoju i działa na bieżąco — z dnia na dzień.
Na pytanie o to, jak planują swój rozwój, aż 51 proc. odpowiada: dopasowujemy działania do potrzeb klienta. Nowych kanałów sprzedaży szuka tylko 4 proc. badanych.