Wdrożenie spójnej ze strategią biznesową strategii społecznej odpowiedzialności biznesu ma kluczowe znaczenie dla budowania reputacji firmy, jej wartości na rynku i usprawnienia procesów biznesowych. Pierwszym krokiem do sukcesu jest określenie, w jaki sposób CSR może wesprzeć realizację celów biznesowych firmy. Prowadzone w sposób ciągły, przemyślany i zaplanowany działania z zakresu CSR pozwalają skuteczniej zarządzać posiadanymi zasobami, rozwijać kapitał intelektualny firmy i konkurować na rynku. Dobra strategia CSR wspiera proces budowy wartości przedsiębiorstwa dla akcjonariuszy, zwiększa zaangażowanie pracowników i pomaga unikać kryzysów.
Niestety, często podejmowane przez firmy inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest często błąd w postrzeganiu tej działalności jako ograniczonej do filantropii lub sponsoringu. Kolejnym błędem jest brak spójności aktywności CSR z realizowaną strategią i celami biznesowymi. Skutkuje to często chaotycznością działań i brakiem ich przełożenia na funkcjonowanie firmy. Ostatnia pułapka, której firmy społecznie odpowiedzialne powinny unikać, to brak metod pomiaru efektów skuteczności wdrożenia CSR.
Jako jeden z największych koncernów naftowych w regionie, Grupa Lotos poczuwa się do odpowiedzialności za otoczenie: środowisko, społeczeństwo, pracowników i kontrahentów oraz bezpieczeństwo energetyczne kraju. Zasady społecznej odpowiedzialności biznesu są trwale wpisane w misję i system wartości koncernu. Do priorytetów Grupy Lotos i wszystkich spółek wchodzących w jej skład należy działalność w zgodzie ze środowiskiem i oczekiwaniami otoczenia społecznego i biznesowego. Działania CSR podsumowuje specjalny roczny raport.
Beata Jurkschat