cyber_Folks czarnym koniem polskiego e-commerce

Grzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2024-09-01 20:00

Technologiczna grupa inwestuje w rozwój produktów wspierających e-commerce. Ma tu już ponad 40 tys. klientów generujących 7 mld zł GMV, ale zamierza istotnie zwiększyć oba wskaźniki. Poza rozwojem organicznym pomogą przejęcia.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

cyber_Folks to grupa spółek technologicznych wspierająca przedsiębiorstwa w obecności w internecie. Od końca 2017 r. jest notowana na głównym parkiecie GPW, od lipca jej akcje wchodzą w skład indeksu mWIG40 (w indeksie jest m.in. Asseco, Comarch czy Text), a obecna kapitalizacja to blisko 1,8 mld zł.

Grupa świadczymy wiele usług dla klientów e-commerce'owych — od platform do budowy sklepów przez narzędzia marketingowe i komunikacyjne aż po zaawansowane systemy automatyzujące i integracyjne.

— Inwestowaliśmy sporo w nowe rozwiązania, rozbudowaliśmy ofertę i staliśmy się jednym z najistotniejszych graczy e-commerce'owych dostarczających narzędzia dla małych i średnich firm. Nadal inwestujemy w ten obszar i chcemy tę pozycję wzmocnić — mówi Jakub Dwernicki, prezes cyber_Folksa.

Rosnące wskaźniki

Do tej pory grupa nie publikowała zagregowanych danych o obecności w e-commerce, ale są pokaźne.

— Obecnie poziom inwestycji w rozwój nowych produktów to ponad 20 mln zł rocznie, w tym ponad 12 mln zł w narzędzia i platformy dla klientów e-commerce'owych. Nad rozwojem nowych produktów pracuje łącznie około 100 osób. Dziś świadczymy usługi dla ponad 40 tys. klientów e-commerce'owych, z czego połowa to klienci cyber_Folksa, a druga połowa — Vercomu. Od tych klientów pozyskujemy ponad 200 mln zł przychodów rocznie, a generowane na naszych platformach GMV [łączna wartość sprzedaży - red.] wynosi ponad 7 mld zł — mówi prezes.

Najwięcej przychodów z obszaru e-commerce zapewniają obecnie rozwiązania spółki zależnej Vercom: narzędzia transakcyjne, komunikacyjne i marketingowe. Druga linia to hosting, który cyber_Folks robi dla klientów e-commerce’owych.

— Przychody z nowych produktów jak _Now [oparty na AI kreator stron internetowych — red.], _Stores [kreator sklepów internetowych — red.] czy Sellintegro [integrator systemów e-commerce — red.] nie są obecnie wysokie, ale w pewnym momencie staną się zauważalne. Ich dynamika to 100 proc. rok do roku. Oczywiście startujemy z małej bazy, ale z czasem ich znaczenie znacząco wzrośnie — informuje Jakub Dwernicki.

Twierdzi, że grupa jest w stanie pogłębiać relacje z klientami e-commerce'owymi, oferując cały ekosystem rozwiązań.

Ambitny cel

Twierdzi, że kierowana przez niego grupa jest wiodącym dostawcą w Polsce w obszarze e-commerce i przytacza konkretne liczby.

— Przykładowo miesięcznie powstaje około 1-1,3 tys. firm e-commerce. My mamy około 400 nowych klientów e-commerce'owych miesięcznie, w tym 150-170 sklepów _Stores i około 100 pakietów hostingowych dla e-commerce'u — mówi szef cyber_Folksa.

Spodziewa się wzrostu dzięki m.in. inwestycjom w marketing i większej rozpoznawalności marki _Stores.

— Już teraz mamy wyraźny udział w rynku e-commerce, a wciąż rośniemy, zamierzamy ten udział istotnie zwiększyć i stać się liderem rynku — mówi Jakub Dwernicki.

cyber_Folks, który za najbliższą konkurencję w działalności e-commerce'owej postrzega Shopera, Baselinkera czy IdoSell, ma bardzo konkretne cele.

— W dwa-trzy lata jesteśmy w stanie zwiększyć liczbę klientów e-commerce’owych do około 60 tys. i jednocześnie podwoić ARPU [średni przychód na użytkownika — red.]. Obecne jest bardzo różne dla różnych produktów, ale średnio jest to około 5 tys. zł. Kolejnym bardzo ważnym wskaźnikiem będzie GMV, które zamierzamy potroić — informuje prezes.

Apetyt na przejęcia

Zapewnia, że grupa cyber_Folks jest w stanie zrealizować plany przy utrzymaniu poziomu nakładów na R&D w kolejnych latach. Wsparciem przy ich realizacji mają być przejęcia.

— Będziemy rosnąć nie tylko organicznie. Zakładam przejęcia nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach Europy Środkowej. Cały czas prowadzimy rozmowy na ten temat. Będziemy mocniej inwestować w klientów i rynek, ponieważ portfolio produktów mamy już dość duże. Mamy dużą przestrzeń na potencjalne zakupy — do końca tego roku praktycznie pozbędziemy się zadłużenia — mówi Jakub Dwernicki.

Deklaruje też, że mimo planowanych dalszych inwestycji w R&D i potencjalnych akwizycji celem spółki jest utrzymanie trendu rosnącej dywidendy. Z zysku za 2023 r. cyberk_Folks przeznaczył 21,3 mln zł na dywidendę, czyli 1,5 zł na akcję. Rok wcześniej wypłacił 13,2 mln zł czyli 0,93 zł na akcję.

Rynek z potencjałem

Polski rynek e-commerce ma szansę osiągnąć 192 mld zł w 2028 r. przy średnim tempie wzrostu wynoszącym 8 proc., podaje PwC. Dane Izby Gospodarki Elektronicznej wskazują, że 37 proc. polskich internautów kupuje online co najmniej pięć razy w miesiącu — to o 9 pkt proc. więcej niż w ubiegłym roku. 87 proc. dokonało zakupu w internecie w ciągu minionego półrocza. Według różnych źródeł w Polsce może działać obecnie ponad 100 tys. sklepów internetowych. Analiza przeprowadzona na zlecenie Coolshop wskazuje, że handel internetowy jest czwartą co do popularności w Polsce branżą pod względem liczby nowo zakładanych firm. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2024 r. w KRS zarejestrowano prawie 7,2 tys. nowych firm, które jako główną działalność podają sprzedaż przez internet.