Cyber_Folks dobrze żyje nie tylko z AI

Mikołaj ŚmiłowskiMikołaj Śmiłowski
opublikowano: 2024-03-11 20:00

Spółka umiejętnie łączy dotychczasowy biznes z nową technologią. Wynagrodzili ją za to nie tylko inwestorzy, podbijając kurs akcji, ale też eksperci, umieszczając ją na podium rankingu Giełdowa Spółka Roku.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak dobrze radził sobie Cyber Folks w 2023 r.
  • co stanowiło o sukcesie spółki
  • czemu uznawana jest za perspektywiczną
  • z czego wynika jej innowacyjność
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rok 2023 na giełdzie stał pod znakiem eksplozji zainteresowania sztuczną inteligencją, która w Polsce służyła wielu podmiotom do przyciągnięcia kapitału inwestorów. Czasem kończyło się na deklaracjach lub użyciu niesprawdzonych rozwiązań. Na tym tle wyróżniła się spółka Cyber_Folks, która zdaniem ekspertów udźwignęła brzemię potencjalnego zwycięzcy boomu na AI.

Kup raport Giełdowa Spółka Roku 2023 dedykowany Twojej spółce>>

W ogólnym rankingu Giełdowa Spółka Roku Cyber_Folks zajął drugie miejsce, awansując z czwartej pozycji, jaką firma - jeszcze pod poprzednią nazwą R22 - zajęła w zestawieniu za 2022 r. Przez sześć lat obecności na GPW w czołowej dziesiątce rankingu PB spółka, kierowana przez Jakuba Dwernickiego, znalazła się aż trzykrotnie.

Wysokie oceny w poszczególnych kategoriach rankingu GSR 2023 świadczą o tym, że w oczach analityków i zarządzających Cyber_Folks nie ma wielu słabych stron. Kapitalizacja przez ostatni rok podwoiła się do około 1,5 mld zł, a firmę śmiało można nazwać jednym z ulubieńców inwestorów instytucjonalnych.

– Cyber_Folks ma bardzo ciekawy model sprzedaży usług. Działa na zasadzie przedpłat, więc klienci płacą z góry za cały rok. W wynikach kwartalnych ukazuje się jednak tylko proporcjonalna część uzyskanej kwoty, dzięki czemu dynamika poprawy rezultatów jest stała, a cash flow zaskakująco wysoki. Gotówka generowana jest szybciej niż wyniki, zgodnie z upodobaniem Warrena Buffeta - mówi analityk polskiego biura maklerskiego.

rankingpozycjapunktacja
ogólny291,53
Kompetencje zarządu1093,65
Innowacyjność produktów i usług592,06
Relacje z inwestorami 790,48
Perspektywy rozwoju290,48
Sukces w 2023 r.395,24
Atrakcyjność inwestycyjna487,30
Źródło: Raport Giełdowa Spółka Roku 2023

Solidna podstawa

Według szacunkowych danych za 2023 r. sprzedaż usług i narzędzi internetowych pozwoliła spółce poprawić przepływy pieniężne o ponad 40 proc. r/r do 136,9 mln zł. Niedużo mniej, bo o 20 proc. r/r, do 480 mln zł wzrosły też przychody. Skorygowana EBITDA podskoczyła o 30 proc. do 141,3 mln zł. Eksperci to docenili, przyznając Cyber_Folksowi trzecie miejsce w kategorii Sukces w 2023 r.

Gdziekolwiek nie spojrzeć w raporcie za ubiegły rok, widać dwucyfrowy wzrost, a rewolucji w biznesie nie było. Jeden z analityków wskazuje, że spółka wiele nie zmieniła, ale po prostu konsekwentnie realizowała strategię. Owoce wieloletniej pracy pozwolił zebrać rebranding. W I półroczu spółka pożegnała nazwę R22 i zaprezentowała zupełnie nowe materialne symbole, oparte na kolorze żółtym.

– Rebranding objął wszystkie firmy i usługi skonsolidowane w spółce. Dzięki niemu łatwiej było podnosić ceny, bo marka stała się rozpoznawalna, szczególnie w kluczowym segmencie hostingowym. Podskoczyła marża brutto, mimo trudnej koniunktury gospodarczej i presji płacowej. Co ważniejsze, urosło też ARPU (średni przychód na klienta) - mówi jeden z analityków.

Hosting to najstarsza część działalności Cyber_Folksa. Nowsza opiera się na narzędziach internetowych i nie udałoby się jej rozwinąć, gdyby nie powiązanie z Vercomem. Cyber_Folks posiada w nim 50 proc. udziałów i nie tylko konsoliduje część jego wyników, ale też korzysta z wiedzy, gdy tworzy nowe produkty.

Życie wewnętrzne

Jednym z efektów współpracy jest Stores, kreator sklepów internetowych. Korzystają już z niego pierwsi klienci, a wkrótce może zyskać dodatkową funkcjonalność. Wszystko wskazuje na to, że zostanie połączony z czekającym na premierę narzędziem Now, kreatorem stron internetowych zbudowanym na bazie sztucznej inteligencji rodem z ChatuGPT.

– Konkurencyjne kreatory stron internetowych sztuczną inteligencją tylko wsparły dotychczasowe narzędzia. My stworzyliśmy wszystko od podstaw i naszpikowaliśmy technologią, aby narzędzia nie tylko pomagały użytkownikom, ale wykonywały za nich pracę. Now będzie można otworzyć na komputerze lub w telefonie i w kilka minut wygenerować stronę internetową o różnej tematyce - mówił w PB Jakub Dwernicki, prezes spółki.

Wystarczy do kreatora Now wpisać kilka fraz, a ten wygeneruje cały tekst, który po kilku sekundach pojawi się na stronie internetowej. To coś zupełnie nowego w branży i jeden z powodów piątego miejsca Cyber_Folksa w kategorii Innowacyjność produktów i usług. Jeszcze wyższe, bo drugie miejsce, spółka osiągnęła w kategorii Perspektywy rozwoju. Eksperci wierzą, że nowy produkt będzie nie tylko zjawiskowy, ale też o dużym potencjale monetyzacyjnym.

- Za miesięczny dostęp do Now klienci będą musieli zapłacić między 49 a 199 zł, w zależności od obszerności pakietu. Najpopularniejszy będzie wariant za 149 zł, a więc ARPU (średni przychód na użytkownika) powinien wynieść rocznie między 1300 a 1500 zł. Nie chcemy jednak przedstawiać konkretnych oczekiwań finansowych. Odbiorców rozwiązania zamierzamy szukać zarówno wśród nowych, jak i dotychczasowych klientów - tłumaczył na łamach PB prezes Cyber_Folksa.

- Podoba mi się spokojne podejście i brak oficjalnych oczekiwań, które być może trudno byłoby spełnić. Zaprezentowane rozwiązanie jest bardzo ciekawe i z dużymi perspektywami, biorąc pod uwagę bazę klientów, którzy mogą stać się odbiorcami - mówi analityk.

Byle do przodu

Baza klientów to zdaniem analityków jeden z największych atutów Cyber_Folksa. Wskazują, że technologiczne przewagi konkurencyjne to dobro bardzo ulotne, a pewność co do poprawy wyników dają tylko akwizycje, gwarantujące dostęp do nowych klientów. Na perspektywy rozwoju Cyber_Folks oprócz innowacyjność równie duży wpływ ma właśnie chęć dokonania kolejnych przejęć.

– Vercom, który w połowie należy do Cyber_Folksa, dokonał dużej akwizycji MailerLite’a. Ruch wydawał się więc bardzo ryzykowny i wielu wątpiło w jego pozytywne efekty. Te jednak przyszły i pokazały, co Cyber_Folks jest w stanie zrobić, aby się rozwijać - tłumaczy analityk.

Nie chodzi tylko o symbolikę. Wraz z nowym podmiotem przyszli nowi klienci, którzy wcześniej nie byli skorzy płacić za subskrypcje internetowe. Przekonał ich do tego Cyber_Folks i teraz proponuje im swoje produkty.

– Spółka rozwija się zdecydowanie szybciej od konkurencji. Jej atrakcyjną cechą jest odwaga i zdecydowanie w działaniach, co pokazało dokonane przejęcie, które z pozoru wydawało się drogie i ryzykowne. To ważne, bo bazując tylko na rozwoju organicznym, Cyber_Folks nie będzie w stanie utrzymać obecnej dynamiki wyników. Do skokowego wzrostu będą konieczne przejęcia, na które spółka ma spory apetyt - mówi analityk zajmujący się akcjami spółki.