Cyfrowa łączność wkracza na tory

opublikowano: 06-02-2019, 22:00

Przewoźnicy muszą wymienić analogowe radiotelefony na cyfrowe. Resort inwestycji zabiega o unijne dotacje.

Od 2025 r. prawie 14 tys. km szlaków kolejowych w Polsce ma być objętych systemem GSM-R. PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą już związanie z ich instalacją na sieci inwestycje wartości ponad 2 mld zł. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), podkreśla, że o zbliżającym się wyłączeniu łączności analogowej powinni pamiętać także przewoźnicy.

— Prowadzenie pociągu z wykorzystaniem obecnie stosowanych radiotelefonów nie będzie możliwe. Przewoźnicy muszą więc doposażyć cały tabor, który będzie poruszał się po liniach pokrytych sygnałem GSM-R w radiotelefon cyfrowy lub dwusystemowy — analogowo-cyfrowy — twierdzi Ignacy Góra.

Dotacje z Brukseli

Przewoźnicy mogą liczyć na unijne dofinansowanie. W ramach programu Infrastruktura i Środowisko projekt przygotowuje Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. „Znajduje się on jednak w zbyt wczesnej fazie prac, by mówić o ostatecznej wielkości dostępnego wsparcia. Będzie ono pochodną zidentyfikowanych potrzeb rynku oraz dostępnych środków” — poinformowało „PB” biuro prasowe resortu.

Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które nadzoruje unijne inwestycje, informuje, że po akceptacji KE możliwy będzie nabór projektów w systemie konkursowym.

— Wstępnie planuje się notyfikacje programu pomocowego na przełomie II i III kwartału, co umożliwiłoby nabór jeszcze w tej perspektywie — mówi Przemysław Gorgol.

UTK szacuje, że pula funduszy z Unii Europejskiej sięgnie około 350 mln EUR i będzie stanowić 50 proc. planowanych na inwestycję wydatków kwalifikowanych do unijnego wsparcia. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, uważa, że unijne dofinansowanie to jedyna szansa, by w starych składach warto było inwestować w cyfrowe radiotelefony. Najnowsze oraz modernizowaneobecnie pojazdy są w nie wyposażone, np. Newag, modernizujący lokomotywy PKP Cargo, zamontuje w nich i urządzenia analogowe, i cyfrowe. Potencjalni sprzedawcy radiotelefonów liczą na dotowane z Brukseli zamówienia, ale proponują też inne formy dostaw.

— TK Telekom ma w ofercie dwusystemowe radiotelefony pociągowe Koliber GSM-R/ VHF produkcji polskiej firmy Radionika. Preferowanym modelem dostarczania tych urządzeń jest ich dzierżawa, ale jesteśmy otwarci także na dostawę w modelu inwestycyjnym — twierdzi Bogusław Kowalski, wiceprezes TK Telekom z Grupy Netia.

Konstrukcja urządzenia Koliber pozwala na jego pracę w standardzie GSM-R po wykonaniu aktualizacji oprogramowania urządzenia, bez konieczności jakichkolwiek prac i modyfikacji w instalacji radiotelefonu w pojeździe.

Nowa generacja

Jakub Majewski twierdzi jednak, że zamiast skupiać się głównie na wdrożeniu rozwiązań GSM-R firmy z rynku kolejowego powinny już przygotowywać się do stosowania nowszych technologii. Wprowadzanie nowej generacji urządzeń proponuje np. Siemens Mobility.

— Siemens Mobility uczestniczy w cyfryzacji kolei w Europie i posiada ofertę obejmującą technologie GSM-R, jak również następnej generacji — FRMCS (Future Railway Mobile Communication Sys-wtem). Oferujemy także systemy do zdalnego monitorowania stanu zasobów oraz wspierające pracę maszynisty. Od 2030 r. radio GSM-R zostanie zastąpione przez technologię FRMCS. Istotne jest zatem, by koleje planujące późne wdrożenie tej technologii upewniły się, że wybrane radio pokładowe ma możliwość aktualizacji do FRMCS, aby mogły np. obsługiwać wyższy standard bezprzewodowego przesyłu danych — podkreśla Szilard Lakatos, account manager w Siemens Mobility UK.

Średni koszt radiotelefonu działającego w technologii GSM-R z możliwością aktualizacji do technologii FRMCS wynosi kilka tysięcy euro. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu