Cyfrowa przyszłość polskiego biznesu

14-01-2018, 22:00

Treści na żądanie, bezprzewodowy internet i sztuczna inteligencja mogą zdominować rodzimy rynek w ciągu najbliższych lat — prognozuje Deloitte.

W Polsce na rozwój rynku TMT (telekomunikacja, media, technologia) w 2018 r. najbardziej będzie wpływał internet mobilny, media cyfrowe oraz sztuczna inteligencja — wynika z raportu „TMT Predictions 2018” przygotowanego przez ekspertów Deloitte’a.

Subskrypcja zamiast TV

Największa zmiana w zachowaniach konsumentów ma być związana z usługami na żądanie. Jak czytamy w raporcie, do końca 2018 r. połowa dorosłych osób w krajach rozwiniętych ma mieć co najmniej dwie subskrypcje mediów w kanałach online, do końca 2020 r. liczba ta ma wzrosnąć do czterech.

— Model subskrypcji znany jest od dawna w kontekście mediów tradycyjnych. Wystarczy wspomnieć prenumeratę prasy. Obecnie jednak obserwujemy popularyzację subskrypcji w internecie. Wpływa na to wiele czynników — przede wszystkim coraz bardziej atrakcyjna treść, którą możemy odtworzyć na wielu urządzeniach, a zainteresowana nią jest rosnąca liczba klientów gotowych za to zapłacić — mówi Jakub Wróbel, starszy menedżer w dziale konsultingu Deloitte’a.

Trendowi sprzyja również rozwój technologii, a przede wszystkim większa dostępność do szerokopasmowego internetu, wielość urządzeń do odbioru płatnych treści online czy ewolucja funkcjonalności urządzeń mobilnych. Warto wspomnieć o coraz większej liczbie firm oferujących subskrypcje, a także o tym, że treści z jednego obszaru zainteresowań mogą być oferowane przez różnych dostawców — przez co ilość wykupionych przez konsumenta abonentów się zwiększa.

Polacy oglądają seriami

W Polsce obserwujemy też zjawisko, które może być istotne zarówno dla dostawców treści, jak i reklamodawców. Tzw. binge-watching, czyli seryjne oglądanie, charakteryzuje się odtwarzaniem dużej ilości odcinków, np. seriali czy programów telewizyjnych, jeden po drugim. Wynika to z tego, że niejednokrotnie platformy udostępniają swoim odbiorcom całe sezony swoich produkcji naraz, co sprawia, że widzowie mogą spędzić przed ekranem telewizorów, komputerów lub telefonów nawet kilka godzin bez przerwy.

— Dostawcy treści i reklamodawcy będą starać się wykorzystać ten trend, by lepiej docierać do klientów. Jednocześnie należy się spodziewać rosnącej podaży treści, które można oglądać seryjnie — komentuje Jakub Wróbel. Ekspert zauważa jednak, że to właśnie brak reklam w treściach przedstawianych cyfrowo jest motywem, dla którego klienci rezygnują z telewizji na rzecz platform oferujących treści na żądanie. Warto zauważyć, że rozkwit serwisów płatnej treści online byłby niemożliwy, gdyby nie intensywny rozwój infrastruktury sieci telekomunikacyjnych, w tym internetu stacjonarnego i mobilnego. W Polsce liczba osób korzystających z bezprzewodowego internetu domowego rośnie. Niejednokrotnie jest to jedyna dostępna opcja transmisji danych, zwłaszcza poza miastami, gdzie dostęp do sieci szerokopasmowej jest często niemożliwy.

Nisza sztucznej inteligencji

Mówiąc o technologicznych trendach, które zdominują polski rynek w 2018 r., nie należy zapominać o sztucznej inteligencji (SI). Trzeba tu wspomnieć chociażby o nowych funkcjonalnościach telefonów komórkowych, które nie byłyby możliwe, gdyby nie rozwój właśnie SI.

— Już niebawem niemal każda czynność wykonywana przez nas na smartfonie wsparta będzie przez uczenie maszynowe. W coraz szerszym zakresie jest ono wykorzystywane również przez biznes, choć wciąż jeszcze mówimy w tym przypadku o początkowej fazie rozwoju — zaznacza Jan Michalski, lider sektora TMT i partner w Deloitte. W wykorzystanie tej technologii inwestują przede wszystkim start-upy i fundusze venture capital.

— Polska ma potencjał, by stać się regionalnym centrum rozwoju sztucznej inteligencji, dlatego jest tak ważne, by rodzimy biznes dostrzegł pojawiającą się szansę i nie przegapił rewolucji, która dzieje się na naszych oczach — podsumowuje Jan Michalski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Cyfrowa przyszłość polskiego biznesu