Czytasz dzięki

Cyfrowe.mnw.art.pl: wirtualny spacer po Muzeum Narodowym

  • DI
opublikowano: 16-10-2020, 12:48

Od 15 października 2020 r. zabytki zgromadzone w Muzeum Narodowym w Warszawie można obejrzeć bez wychodzenia z domu. Wartość inwestycji w nowy serwis przekracza 9,6 mln zł.

Kolekcja MNW liczy ponad 800 tysięcy obiektów. Ze względu na
ograniczoną przestrzeń ekspozycyjną i konieczność zapewnienia dziełom
sztuki odpowiednich warunków przechowywania prezentowana jest zaledwie niewielka jej część.
– Przez dziesięciolecia zbiory zgromadzone w muzealnych
magazynach był dostępne jedynie dla wąskiej grupy badaczy. Technologie XXI wieku pozwalają pokazać je w wersji cyfrowej – mówi Kamila Hołubowicz, kierowniczka projektu Otwarte Narodowe, w którym powstał nowy portal Cyfrowe MNW.
Pierwszą odsłonę serwisu uruchomiono w 2011 r.: pierwotnie był to jedynie prosty katalog umożliwiający wykonanie kwerendy. Nowe Cyfrowe MNW proponuje internautom o wiele więcej
możliwości, m.in. pobieranie reprodukcji cyfrowych w wysokiej rozdzielczości oraz zapisywanie kadrów zdjęć. Użytkownik może przeszukiwać zbiory na osi czasu lub obejrzeć wybrane arcydzieła. Serwis jest spersonalizowany: można założyć własny profil i zapisywać wcześniejsze wyszukiwania. Cyfrowe MNW ułatwi kontakt ze światowym dziedzictwem kulturowym także turystom zagranicznym: jest dostępny w języku polskim i angielskim. Serwis działa również w wersji mobilnej i jest dostosowany do potrzeb osób niewidomych, słabo widzących i niesłyszących. Zamieszczono w nim także materiały w polskim języku migowym.

Nowy portal Cyfrowe MNW oferuje również wirtualne, tematyczne ścieżki zwiedzania, materiały audiowizualne oraz karty edukacyjne – dla tych, którzy pragną poszerzyć wiedzę na temat dzieł sztuki. Serwis ułatwi również zaplanowanie wizyty w warszawskim muzeum: pozwoli sprawdzić, czy poszukiwany obiekt znajduje się obecnie na ekspozycji i gdzie dokładnie można go znaleźć.
– Nie da się niczym zastąpić bezpośredniego, osobistego kontaktu z dziełem sztuki, dlatego podstawową działalnością muzeów długo pozostanie stacjonarne udostępnianie zbiorów. Prezentowanie ich w internecie jest jednak cennym poszerzeniem oferty naszego
muzeum. Nowe Cyfrowe MNW ułatwi pracę badaczom i pozwoli zapoznać się z naszą kolekcją internautom z całego świata. Mam nadzieję, że w przyszłości przyczyni się również do zwiększenia frekwencji. O tym, że warto inwestować w nowe technologie w muzealnictwie, przekonujemy się także podczas epidemii koronawirusa – mówi p.o. dyrektora MNW dr hab. Łukasz Gaweł, prof. UJ.

Na portalu fotografiom dzieł sztuki towarzyszą informacje na temat warunków ich wykorzystania, w tym praw autorskich. Wizerunki obiektów znajdujących się w domenie publicznej (gdy od śmierci twórcy minęło co najmniej 70 lat) można pobierać, przerabiać i wykorzystywać bez żadnych ograniczeń, również komercyjnie. Reprodukcje zamieszczone na portalu Cyfrowe MNW mogą posłużyć do wykonania własnych gadżetów – kubków, koszulek, toreb itd.
– Nowe Cyfrowe MNW to też zupełnie nowa jakość fotografii. Jednym z elementów projektu była budowa nowoczesnego pawilonu fotograficznego. Sprzęt najnowszej generacji pozwala na wykonywanie zdjęć dzieł sztuki na najwyższym możliwym poziomie – podkreśla Karolina Tabak, kierownik działu digitalizacji i dokumentacji wizualnej MNW.

Realizacja projektu „Otwarte Narodowe. Digitalizacja i udostępnianie zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie”, w którego ramach powstał nowy portal Cyfrowe MNW, była możliwa dzięki podpisanej w styczniu 2018 r. umowie między Muzeum Narodowym w Warszawie a Centrum Projektów Polska Cyfrowa o dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Ponad 7 mln zł zostało przyznane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt dofinansowało również Ministerstwo Kultury
i Dziedzictwa Narodowego (1,3 mln zł). Całkowita wartość inwestycji wynosi ponad 9,6 mln zł.

Fot. Adam Oleksiak MNW
Wyświetl galerię [1/7]

Fot. Adam Oleksiak MNW

Autor na zdjęcia na stronie głównej: Adam Oleksiak_MNW

Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
×
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane