Cyfryzacja wymusi zmiany w strategii Polsatu

Przez naziemną telewizję cyfrową stacja zaczęła tracić oglądalność. Jej właściciel szykuje ucieczkę do przodu.

Wprowadzenie naziemnej telewizji cyfrowej to kłopot dla największych stacji. Zaczyna odczuwać to na własnej skórze także Polsat. Stacja traci oglądalność na rzecz kanałów dostępnych za darmo w telewizji cyfrowej. Na razie tylko 1 pkt proc. rok do roku, ale straty może pogłębić wyłączenie sygnału analogowego, zaplanowane na koniec lipca. A to wymusi na Polsacie redefinicję strategii.

None
None

— Nie wykluczamy innego rozłożenia akcentów strategii programowej Telewizji Polsat po wyłączeniu telewizji analogowej. Będziemy się zastanawiać nad wysokością nakładów na zawartość głównego kanału (programming), nad profilami nowo kupionych kanałów i ewentualnymi kolejnymi projektami — mówi Maciej Stec, członek zarządu Telewizji Polsat.

Zmienią się programy niedawno kupionych TV4 i TV6. Polsat stara się też o koncesje na kolejne kanały w darmowym multipleksie. Programming stacji telewizyjnych przypomina dziś balansowanie na linie — obok zmieniającego się zasięgu multipleksów, niestabilnychdanych z panelu Nielsena, niewiadomą są wpływy znajdującego się w kryzysie rynku reklamowego. A te wszystkie zmienne stacja musi wziąć pod uwagę, kupując programy — by ich koszty były proporcjonalne do zarobków. Cyfrowy Polsat (CP) nieźle sobie z tym radzi — miał 35,2–procentową marżę EBITDA w pierwszym kwartale 2013 r. przy 699 mln zł przychodów i 95 mln zł zysku netto. Ucieczką do przodu dla spółki kierowanej przez Dominika Libickiego jest telewizja mobilna.W jej ramach CP udostępnia klientom dekodery do naziemnej telewizji cyfrowej. Do momentu wyłączenia sygnału analogowego (tzw. switch off) chce mieć 500 tys. klientów usługi.

— Klienci, którzy kupili tylko urządzenie do TV Mobilnej, są dla nas potencjałem do dodatkowej sprzedaży oferty programowej tej usługi w przyszłości — mówi Tomasz Szeląg, wiceprezes CP ds. finansowych.

— Cyfrowy Polsat, tak jak TVP i TVN, zajął silną pozycję w naziemnej telewizji cyfrowej, umieszczając dużą liczbę kanałów. CP może też rozszerzyć zasięg telewizji mobilnej po 2015 r., co da mu kolejny impuls do rozwoju usług płatnych.

Spółka będzie rozwijać iPlę i wirtualną dystrybucję treści. Switch off może przyspieszyć plany wdrożenia inteligentnego domu, o którym często mówi Zygmunt Solorz-Żak, kontrolujący CP — mówi Andrzej Zarębski, ekspert medialny.

Cyfrowy Polsat może też korzystać z efektów synergii z Polkomtelem, również kontrolowanym przez miliardera. Na koniec pierwszego kwartału CP miał 173 tys. użytkowników usługi bezprzewodowego internetu, dwa razy więcej niż rok wcześniej. Spółka pracuje też nad dekoderem, który będzie łączył usługi telewizyjne i internetowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane