Cysterny kolejowe pod lupą fiskusa

Resort finansów dostał sygnały o przerzucaniu nieopodatkowanych ładunków z dróg na kolej. Będzie je monitorował.

Trzy miesiące temu weszły w życie przepisy dotyczące monitorowania drogowych przewozów towarów akcyzowych. Chodzi o paliwa i susz tytoniowy. Fiskus nałożył na nadawców, odbiorców oraz firmy transportowe obowiązek ich rejestrowania w specjalnym systemie, by kontrolować, czy przedsiębiorcy płacą VAT, czy go wyłudzają. Ministerstwo Finansów już przygotowuje zmianę niedawno wprowadzonych przepisów. Zamierza objąć nimi także transport kolejowy. Piotr Walczak, wiceminister finansów, w dokumencie zapowiadającym zmiany poinformował o otrzymywanych sygnałach dotyczących wykorzystywania przez oszustów transportu kolejowego do ominięcia monitoringu drogowego. Stąd pomysł wdrożenia rejestracji przewozu towarów akcyzowych pociągami. Przewoźnicy podkreślają, że transport ładunków akcyzowych na torach rośnie od wielu miesięcy, i wiążą to z uszczelnianiem przez rząd systemu podatkowego.

Zobacz więcej

Fot. Bloomerg

— Od czasu wprowadzenia zmian legislacyjnych w obszarze obrotu paliwami płynnymi, czyli już od sierpnia 2016 r., PKP Cargo odnotowuje systematyczny wzrost przewozów w tym segmencie rynku. Zmiany legislacyjne spowodowały likwidację lub znaczne ograniczenia szarej strefy na obrocie tymi towarami. Do ich przewozu wykorzystywany był głównie transport samochodowy. Trudno powiedzieć, czy od ładunków przejętych przez kolej nie odprowadzano VAT. PKP Cargo jest tylko pośrednikiem między nadawcą i odbiorcą ładunku, wykonującym usługę przewozową — twierdzi Ryszard Jacek Wnukowski, rzecznik giełdowej spółki.

Jego zdaniem, wpływ nowych przepisów na działalność PKP Cargo będzie można określić dopiero po przedstawieniu przez resort projektu nowelizacji ustawy. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, przypomina, że już ustawa o monitoringu drogowym nałożyła na kolej dodatkowe obowiązki.

Przed wejściem jej w życie firmy musiały w liście przewozowym wpisywać jedynie nadawcę i odbiorcę ładunków, a po wprowadzeniu nowych przepisów także jego właściciela. Było to sporym problemem, zwłaszcza dla spółek wykonujących transport międzynarodowy, ale poradziły sobie z wprowadzeniem nowych dokumentów. Za mało prawdopodobne uważa natomiast przerzucenie dużych ładunków paliwa bez VAT na kolej. Oprócz monitorowania pociągów resort finansów zamierza także doprecyzować i nieco złagodzić przepisy monitorowania przewozu drogowego. Proponuje, by podczas ujawnienia nieprawidłowości, w trakcie prowadzonego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej albo celno- -skarbowej, nie wymierzać kar pieniężnych, jeśli nie doszło do uszczupleń w podatku akcyzowym i VAT. Zapowiada też „wprowadzenie możliwości objęcia kilku rodzajów towarów jednym zgłoszeniem przewozu realizowanego od jednego nadawcy towaru do jednego odbiorcy”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Cysterny kolejowe pod lupą fiskusa